Canon presenterar nyheterna inför Drupa

Canon presenterar idag en hel serie nya lösningar för den grafiska branschen inför drupa-mässan i maj i år. I samband med mässan kommer Canon att lansera en rad nya produkter inom bland annat imagePRESS-serien och LFP-portföljen.

På mässan kommer också ett nytt strategiskt samarbete med Agfa Graphics presenteras.

· Nya färg- och monokroma digitalpressar
· En ny LFP-press med 80GB hårddisk
· Fler lösningar för förbättrad lönsamhet
· Canon ingår i strategisk allians med Agfa Graphics för att skapa ett heltäckande erbjudande till branschen

Samarbetet med Agfa Graphics innebär att Canons lösningar inom imagePRESS-serien fullt ut kommer att kunna integreras med Agfa Graphics nya Apogee Suite för att hantera arbetsflöden (JDF). Samarbetet syftar till att kunna erbjuda kunderna effektivare, mer flexibla och bättre integrerade lösningar för arbetsflöden.

Med de nya tryckpressarna imagePRESSC6000 och imagePRESSC6000VP utökar Canon sortimentet av lösningar för högvolymproduktion inom digitaltryck i färg med en tryckkvalitet som är fullt jämförbar med traditionellt offsettryck.

Canon introducerar också den första maskinen någonsin med kapacitet att efterlikna lackat papper. Den nya maskinen är baserad på samma teknik som framgångsrika imagePRESS C1, och innehåller en särskild toner som ger intryck av en lackad yta som även kan ske partiellt och som ger en extra snygg finish till slutprodukten.

Canon utökar också sitt utbud av imagePRESS svartvita digitala tryckpressar, avsedda för kommersiellt tryck, interntryckerier, transaktionsdata och kopieringsbyråer.
Dessutom kommer enheterna för svart-vitt tryck att finnas för ett antal olika hastigheter och konfigurationsmöjligheter.

Den snabbt växande LFP-serien utökas med imagePROGRAF iPF720 med en 80 GB hårddisk. iPF720, som med sitt 80 GB minne, blir en av de snabbaste maskinerna i sin klass för professionella användare, med syftet att möjliggöra en ökad produktivitet.

Vårt team för Professional Print, har satsat på att utveckla lösningar som ytterligare understryker vår satsning på att hjälpa grafiska branschen att utvecklas mot bättre lönsamhet. Vi är därför mycket stolta över att kunna presentera både ny funktionalitet till befintliga serier och helt nya maskiner och lösningar på Drupa 2008, säger David Preskett, European Marketing Director, Professional Solutions, Canon Europa.

imagePRESSC6000, den nya LFP-serien samt den nya tonern kommer att visas i Canons monter på Drupa 2008 – hall 8a, monter B46.

Kenneth Oxenstrand, Product Manager Professional Print
Tel 08 – 744 86 35
E-post: kenneth.oxenstrand@canon.se

Helen Iwefors
Tel: 08-744 85 30, mobil 073-978 85 30
E-post: helen.iwefors@canon.se

Canon Svenska AB marknadsför och säljer branschledande produkter och lösningar för kontorsmiljö och grafisk bransch genom franchisingkedjan Canon Business Center och fristående leverantörer. Företaget marknadsför och säljer också produkter och lösningar inom bildhantering till konsument genom rikstäckande kedjor, distributörer och enskilda fackhandlare. Canon Svenska AB har drygt 430 anställda och omsätter ca 2000 miljoner kr/år. Det svenska huvudkontoret ligger i Stockholm, där Canon Svenska AB är en del i den världsomspännande koncernen Canon Inc med säte i Japan. Koncernen har över 115 000 anställda – varav drygt 15 000 i Europa – och omsätter cirka 223 miljarder kronor. Ca 8,3 % av omsättningen år 2007 investeras i forskning och utveckling. Betydande forskarinsatser görs för att få alla företagets produkter och processer så miljöanpassade som möjligt, då koncernen prioriterar miljöfrågorna högt. Canon arbetar globalt med miljöfrågorna och är certifierad enligt ISO14001:2004. Rankades som det mest miljövänliga företaget 2007 av den ideella miljöorganisationen Climate Counts i USA.