Sverige sålde bäst i Europa när Canon slog alla rekord på Drupa

Årets Drupa medförde enorma försäljningsframgångar för Canon. Samtliga mål nåddes och överträffades, och bäst av alla europeiska länder var Sverige. Canon Svenska överskred sina budgetmål med över 200 procent och sett till total försäljning hamnade vårt land trots sin ringa storlek på fjärde plats. Försäljningen av imagePRESS-maskiner var särskilt anmärkningsvärd, då hela 14 färgmaskiner och flera av de nya svartvita modellerna såldes i Sverige.

Drupa, världens största mässa för den grafiska branschen, är nu över. Canon var tillsammans med nästan 2000 andra utställare på plats i Düsseldorf och fick därmed träffa närmare 400 000 besökare och visa sina produkter och nyheter. Årets mässa gick över förväntan med 16 000 säljleads. Alla uppsatta mål överträffades med råge.

Sverige bäst i Europa
Canon Svenska har anledning att vara extra stolta. Företaget sålde nämligen bäst av alla Canonbolag i Europa. Målsättningen var 15 miljoner, vilket överskreds med 219 procent då de svenska kunderna handlade produkter och tjänster från Canon till ett värde av över 30 miljoner kronor. Bland annat såldes 14 exemplar av Canons färgtryckpressar imagePRESS 6000- och 7000, samt flera av de nylanserade svartvita imagePRESS-maskinerna. Även på mjukvarusidan var mässan en framgång, med bland annat två stora ordrar av det webbaserade ordersystemet Digital StoreFront. Att Sverige skulle ha överträffat sig själva på grund av lågt satta mål är långt ifrån sanningen. Trots att vi är en av de mindre marknaderna i Europa så hamnade Sverige topp fyra räknat på absoluta försäljningstal.

Det var ett otroligt stort intresse för Canon bland besökarna på Drupa och vi gläds naturligtvis oerhört åt våra svenska och europeiska försäljningsframgångar. Efter de här resultaten har vi redan nu bestämt oss för att vara med på nästa stora mässa, IPEX 2010, säger Kenneth Oxenstrand, Marketing Manager Professional Solutions på Canon Svenska. Väl hemma ser vi fram emot att börja leverera de nya produkterna och lösningarna till kund och hjälpa dem att ta vara på potentialen i de avancerade produkter de investerat i. Det gör vi framgångsrikt genom vårt affärsutvecklingsprogram Essential Business Builder Program.

På europeisk nivå såldes mer än 160 färgmaskiner i imagePRESS-familjen, allt från provtryckmaskinen imagePRESS C1 till flaggskeppet - digitaltryckpressen imagePRESS C7000VP. Storformatsskrivare sålde också mycket bra, med särskilt fokus på CAD-skrivare. All hårdvaruförsäljning underbyggdes av de lösningar som Canon visade upp i sin monter. En del av montern var dedikerad till Canon Essential Business Builder Program, ett affärsutvecklingsprogram med utbildning och konsultation, som skapats för att ta tryckaren genom alla aspekter av digital teknik, från enkelt tryck hela vägen till variabeldata och multimediatekniker.

- En stor del av våra framgångar kommer sig av att vi har så nöjda kunder här i Sverige. Många av våra befintliga kunder har fått en så stor ökning av sin volym genom våra imagePRESS 7000-maskiner att de nu uppgraderar sin maskinpark med fler tryckpressar, vissa ända upp till fyra stycken! Det är en framgång och ett bevis för att vi verkligen hjälper våra kunder till ökad lönsamhet. Jag vill därför ge en eloge till vår professionella säljkår, med Joakim Karlsson i spetsen, som arbetat mycket hårt med kundrelationer och affärsutveckling, avslutar Kenneth Oxenstrand.

Högupplösta bilder hittar du på http://ww2.canon.se/web/fg.nsf

Kenneth Oxenstrand, Marketing Manager Professional Solutions
E-post: kenneth.oxenstrand@canon.se

Helen Iwefors
Tel: 08-744 85 30, mobil 073-978 85 30
E-post: helen.iwefors@canon.se

Canon Svenska AB marknadsför och säljer branschledande produkter och lösningar för kontorsmiljö och grafisk bransch genom franchisingkedjan Canon Business Center och fristående leverantörer. Företaget marknadsför och säljer också produkter och lösningar inom bildhantering till konsument genom rikstäckande kedjor, distributörer och enskilda fackhandlare. Canon Svenska AB har drygt 430 anställda och omsätter ca 2000 miljoner kr/år. Det svenska huvudkontoret ligger i Stockholm, där Canon Svenska AB är en del i den världsomspännande koncernen Canon Inc med säte i Japan. Koncernen har över 115 000 anställda – varav drygt 15 000 i Europa – och omsätter cirka 223 miljarder kronor. Ca 8,3 % av omsättningen år 2007 investeras i forskning och utveckling. Betydande forskarinsatser görs för att få alla företagets produkter och processer så miljöanpassade som möjligt, då koncernen prioriterar miljöfrågorna högt. Canon arbetar globalt med miljöfrågorna och är certifierad enligt ISO14001:2004. Rankades som det mest miljövänliga företaget 2007 av den ideella miljöorganisationen Climate Counts i USA.