Kenneth Oxenstrand ny marknadschef för Professional Solutions

35 procents marknadsandel, det är facit efter Canons första år på marknaden för digitala tryckpressar. Under 2008 är målet att nå 50 procent. Detta ska ske under ledning av Kenneth Oxenstrand som tillträtt som ny marknadschef för Canons produkter och tjänster för grafisk bransch.

Det är med glädje vi tillsätter Kenneth Oxenstrand som marknadschef, då han med sin långa erfarenhet och kunskap kommer att bidra mycket till vår fortsatta expansiva satsning på grafisk industri, säger Monica Forsberg, Marketing Director för Canon Business Solutions på Canon Svenska. Kenneth har varit med och byggt upp vårt erbjudande mot grafisk bransch sedan 1987 då Canon lanserade sin första produkt inom det här segmentet, och har genom åren skapat ett stort nätverk och förtroende inom branschen.

- Kenneth Oxenstrand har lång erfarenhet av grafisk bransch. Han har arbetat på Canon sedan 1983, närmast som produktchef för Canons digitala tryckpressar och produktionsmaskiner. Dessförinnan arbetade han på företaget Document Systems. Kenneth sitter sedan flera år med i styrelsen för Grafiska Leverantörerna, samt var med och grundade den numera nedlagda Digitaltrycksgruppen, en avdelning inom Grafiska Företagens Förbund som hade som mål att öka kunskapen om digitaltryck när tekniken var ny.

- Det känns verkligen spännande att få leda Canons fortsatta satsning på den grafiska branschen, säger Kenneth Oxenstrand, Marketing Manager Professional Solutions. Färska siffror från Infosource visar att vi redan under 2007 har tagit oss in på en andra plats i Sverige, med 35 procents marknadsandel för digitala färgtryckpressar. I år är målet att nå 50 procent, med hjälp av nya innovativa produkter, satsningen på Drupa och ännu större fokus på kundanalys och affärsutveckling för grafiska företag.

Under 2007 ökade marknaden för arkmatade digitala tryckpressar med 50 procent, ett tecken på att branschen är inne i en förändringsfas. Under andra halvan av 2007 började Canons första bidrag till det här segmentet, imagePRESS C7000VP, att levereras. Den har sedan dess lovordats av både kunder och branschpress. På Drupa-mässan lanseras två nya digitala tryckpressar, imagePRESSC6000 och imagePRESSC6000VP, något som stärker erbjudandet inom digital högvolymproduktion.

Canon satsar nu stort på Drupa-mässan, där de nya imagePRESS-produkterna för både färg och svartvitt kommer att visas upp. Dessutom presenteras nya mjukvaror för grafisk bransch, samt nyheter i storformatsfamiljen imagePROGRAF. Intresset har varit stort i Sverige och mässresorna har sedan länge varit fullbokade.

Kenneth Oxenstrands tillsättning är en del i en omorganisation av Canon Business Solutions i Sverige. En ny person ska nu rekryteras till Kenneths tidigare tjänst som produktchef. Dessutom har en ny enhet kallad Customer & Channel bildats, en grupp som ska arbeta mer med kundanalys och kontakter med säljkanalen för både Professional och Office solutions. Rekrytering av en marknadschef till Customer & Channel pågår i dagsläget.

Högupplösta bilder hittar du på http://ww2.canon.se/web/fg.nsf

Kenneth Oxenstrand, Marketing Manager Professional Solutions
E-post: kenneth.oxenstrand@canon.se

Helen Iwefors
Tel: 08-744 85 30, mobil 073-978 85 30
E-post: helen.iwefors@canon.se

Canon Svenska AB marknadsför och säljer branschledande produkter och lösningar för kontorsmiljö och grafisk bransch genom franchisingkedjan Canon Business Center och fristående leverantörer. Företaget marknadsför och säljer också produkter och lösningar inom bildhantering till konsument genom rikstäckande kedjor, distributörer och enskilda fackhandlare. Canon Svenska AB har drygt 430 anställda och omsätter ca 2000 miljoner kr/år. Det svenska huvudkontoret ligger i Stockholm, där Canon Svenska AB är en del i den världsomspännande koncernen Canon Inc med säte i Japan. Koncernen har över 115 000 anställda – varav drygt 15 000 i Europa – och omsätter cirka 223 miljarder kronor. Ca 8,3 % av omsättningen år 2007 investeras i forskning och utveckling. Betydande forskarinsatser görs för att få alla företagets produkter och processer så miljöanpassade som möjligt, då koncernen prioriterar miljöfrågorna högt. Canon arbetar globalt med miljöfrågorna och är certifierad enligt ISO14001:2004. Rankades som det mest miljövänliga företaget 2007 av den ideella miljöorganisationen Climate Counts i USA.