Personliga DR-kampanjer när Canon sluter avtal med DirectSmile - variabeldata på omslaget till februarinumret av tidningen AGI som tryckts av Canon

Reklam där mottagarens namn exempelvis står skrivet i sanden på en strand väcker uppmärksamhet. Med mjukvara från DirectSmile och digitala tryckpressar från Canon kan trycksaksproducenter skapa unika marknadskampanjer för sina kunder, där både text och bild är personaliserad.

Canon skriver ett europeiskt kontrakt med tyska företaget DirectSmile, ledande tillverkare inom mjukvara för bildpersonalisering. Avtalet är en del i Canons utökade satsning på personalisering och variabeldata. Användare av Canons digitala tryckpressar såsom flaggskeppet imagePRESS C7000VP och C1 kommer att kunna producera marknadsmaterial med text och bild som särskilt anpassats för varje mottagare.

Ett exempel är omslaget av februarinumret av tidningen AGI, Aktuell Grafisk Information, där prenumeranterna möts av en trevlig överraskning i form av texten "Vi på AGI har gjort en personlig URL till dig *förnamn*. Du hittar den på mitt.agi.se/*förnamnkundnummer*". Det är Canon som har tryckt omslaget på sin digitala tryckpress imagePRESS 7000VP och variabeldata-teknik med DirectSmile. På den personliga hemsidan går det att läsa om hur omslaget och webbplatsen gjordes och hur man själv kan jobba med DirectSmile. Där finns också information Canons deltagande på den internationella grafiska mässan DRUPA och möjlighet att tävla om resa, hotell och inträde till DRUPA samt digitalkameror från Canon.

DirectSmile, som nu är en Alliance Partner inom Canon Workflow Program, erbjuder mjukvara som kan integrera variabeldata från en rad olika format såsom Microsoft Excel, Access och CSV, in i en rad olika bildmallar. Användarna kan skapa innovativa marknadskampanjer som drar blickarna till sig, för att höja svarsfrekvensen och förtjänsten på sin investering. Mjukvaran stöder vanliga utskriftsformat såsom PDF och PPML, såväl som personaliserad e-post, webbsidor, mobila media och storformatsutskrifter.

– DirectSmiles mjukvara gör att användare kan producera fantastiska bilder, med mottagarens namn skrivet som moln på himlen, graffiti på sidan av ett tåg eller i sanden på en strand - möjligheterna är obegränsade. Det gör att direktmarknadskampanjer blir mer riktade, iögonfallande och effektiva, säger Martin Elofsson, produktchef för lösningar för grafisk bransch på Canon Svenska AB. DirectSmile är ett välkommet och värdefullt tillskott till Canon Workflow Program, som gör att våra kunder inom den grafiska branschen kan skapa nya intäktsmöjligheter.

Undersökningar Källa – InfoTrends: The Future of Mail 2006: Direct Mail, Transaction, and ”Transpromotional” Documents. har visat att personalisering kan öka svarsfrekvensen med en femtedel och öka de övergripande intäkterna för kampanjer med nästan en fjärdedel. Bildpersonaliseringslösningar blir allt viktigare i och med att trycksaksproducenter blir experter inom marknadskommunikation och erbjuder integrerade kampanjer.

– Precis som alla lösningar inom Canon Workflow Program ger DirectSmile våra kunder möjligheten att differentiera sin verksamhet. Vi kommer att fortsätta att arbeta med mjukvaruleverantörer för att erbjuda våra kunder rätt lösningar för att de ska kunna få ut mesta möjliga från sina digitala investeringar, säger Martin Elofsson.

Axel Marciniak, försäljningschef för DirectSmile, kommenterar samarbetet:

– Vi är glada över att sluta det här avtalet med Canon och bli en del av deras Workflow Program. Vår mjukvara gör att kunder kan optimera sina marknadsföringskampanjer, med snabb och sömlös integrering med en rad olika produkter. Canons imagePRESS-varumärke har blivit synonymt med högkvalitativa färgutskrifter och är den perfekta plattformen för att erbjuda den här typen av kampanjer. Vi ser fram emot att fortsätta att bygga en stark relation med deras kunder.

Martin Elofsson, Produktchef, Grafisk bransch
E-post: martin.elofsson@canon.se

Helen Iwefors
Tel: 08-744 85 30, mobil 073-978 85 30
E-post: helen.iwefors@canon.se

Canon Svenska AB marknadsför och säljer branschledande produkter och lösningar för kontorsmiljö och grafisk bransch genom franchisingkedjan Canon Business Center och fristående leverantörer. Företaget marknadsför och säljer också produkter och lösningar inom bildhantering till konsument genom rikstäckande kedjor, distributörer och enskilda fackhandlare. Canon Svenska AB har drygt 430 anställda och omsätter ca 2000 miljoner kr/år. Det svenska huvudkontoret ligger i Stockholm, där Canon Svenska AB är en del i den världsomspännande koncernen Canon Inc med säte i Japan. Koncernen har över 115 000 anställda – varav drygt 15 000 i Europa – och omsätter cirka 223 miljarder kronor. Ca 8,3 % av omsättningen år 2006 investeras i forskning och utveckling. Betydande forskarinsatser görs för att få alla företagets produkter och processer så miljöanpassade som möjligt, då koncernen prioriterar miljöfrågorna högt. Rankad som det mest miljövänliga företaget av den ideella miljöorganisationen Climate Counts i USA.