Litografen växer med Canon Business Center i Kristianstad

2010.04.23 Litografen och Canon Business Center i Kristianstad sluter avtal.  Två nya trycklösningar finns installerade idag och mer kan det bli - Litografen i Vinslöv växer.

Litografen i Vinslöv utanför Kristianstad har vuxit från att vara ett litet familjeföretag till ett modernt och framgångsrikt fullservicealternativ inom tryckeribranschen. Företaget har trotsat den långa lågkonjunkturen och satsat på utveckling för att stå redo inför högkonjunkturen som komma skall. Företaget har investerat i lösningar för både digitaltryck och storformat, marknader som man menar visat tydliga tecken på tillväxt under de senaste åren.

- För oss har det handlat om att bli ett mer komplett tryckeri, säger Boris Kulas, VD Litografen i Vinslöv AB. Vi har inte bara velat investera i en maskin eller två utan vårt mål har varit att ta steget fullt ut tillsammans med en partner. Det viktigaste för oss har inte bara varit ekonomi och kvalitet utan vårt behov har också varit trygghet, kompetens och förtroende.

Litografen gjorde en upphandling av möjliga partners. Canon Business Center i Kristianstad presenterade en komplett projektplan med passande maskiner, service och mjukvara och vann upphandlingen.

- Litografen är en viktig kund till oss och vi är väldigt glada över att de väljer Canon som samarbetspartner, säger Bengt Wallgren, VD för Canon Business Center i Kristianstad.  Partnerskapet är en del i vår satsning på att expandera verksamheten inom segmentet produkter och tjänster för grafisk bransch.

Boris Kulas berättar vidare om varför valet föll på just Canon och hur man vill satsa framåt:

- Canon visade att de förstod den långsiktighet som en sådan här satsning kräver. Vi hade sedan tidigare goda erfarenheter av Canons tekniska support i Kristianstad och fick gott förtroende för både Canons ledning och säljare. Produktmässigt föll vårt val på en imagePRESS C6000VP och en imagePROGRAF 8100 storformatskrivare. Dessa modeller mötte väl våra krav vad gäller kvalitet och prestanda.

Tack vare den nya investeringen och partnern kan Litografen nu erbjuda sina kunder offset, digitaltryck och storformatproduktion som håller hög och jämn kvalitet oavsett produkt, format eller upplaga. Investeringen har också möjliggjort för Litografen att hjälpa sina kunder att ta ett mer samlat grepp om sin trycksaksproduktion. Kundens förtjänst blir i förlängningen att de sänker sina kostnader, minskar sin miljöpåverkan och inte binder kapital i onödan. Dessutom får de bättre avkastning på sina trycksaksinvesteringar av att jobba med en professionell leverantör. Partnerskapet som helhet innebär med andra ord att Litografen kan vara en totalleverantör för sina kunder, en komplett grafisk partner.

Ladda ner hela pressreleasen [PDF, 149 KB]