Canon Svenska sålde bäst på Ipex 2010

2010.06.18 Årets upplaga av Canons Ipex blev den mest framgångsrika hittills. Mer än 300 skrivarsystem och över 100 imagePRESS-maskiner såldes på plats, ett bevis på hur efterfrågade färgprodukter har blivit. Jämfört med Ipex 2006 ökade försäljningen med 40 procent.

Canons beslut att satsa på sin största monter någonsin på årets Ipex-mässa har gett utdelning. Ipex 2010 blev Canons mest framgångsrika - någonsin. Långt över 300 utskriftssystem såldes under de åtta dagar mässan pågick och Canon överskred sina försäljningsmål vida. Jämfört med senaste Ipex-mässan, som hölls 2006, var försäljningsökningen nära 40 procent.

- Vi kom visserligen till Ipex med höga förväntningar men utfallet slog alla rekord och vi är oerhört nöjda, säger Kenneth Oxenstrand, Professional Marketing Manager på Canon Svenska. Besökare kom från hela Europa och vi sålde rekordmånga utskrifts- och mjukvarulösningar. Extra roligt var att Sverige toppade försäljningslistan och faktiskt vann Canons interna säljtävling. Vi är enormt stolta över vårt svenska säljteam som fanns på plats.
Över 75 procent av försäljningen var säkrade från europeiska besökare med betydande bidrag från kunder i Östeuropa och Mellanöstern, Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Skandinavien. Sverige bidrog med 7 procent av den totala försäljningen och vann säljpriset för sin stora prestation.

Populära digitalpressar
Canons digitala imagePRESS-tryckpressar visade sig vara mycket populära på IPEX 2010. Försäljningen av imagePRESS med färgkapacitet ökade med mer än 35 procent jämfört med Ipex 2006. Över 100 imagePRESS-system såldes på mässan och majoriteten av dessa var färgpressar.

Intresset för Canon imagePRESS överträffades bara av efterfrågan på den lätta produktionsserien imageRUNNER ADVANCE (både färg och svartvitt), av vilka Canon sålde närmare 180 maskiner.

Canon fick totalt sett mycket positiv respons på hela sin produktportfölj med avancerade digitala lösningar för professionellt bruk. Specifika kundapplikationer visade på hur Canons teknik och partnerskap kan ge ett verkligt mervärde som kan göra väsentlig skillnad för kundens affärsframgångar.

Nylansering blev succé
Bland mjukvarorna genererade Canons nylanserade Helix Production Workflow version 2.0 mycket intresse och många gjorde förbeställningar. Även Canons Essential Business Builder Program, ett utbildningsprogram genom vilket Canon hjälper kunder att maximera sin investering och identifiera nya affärsmöjligheter, var uppskattad bland besökarna.

Nästa Ipex hålls 2014.

För pressmaterial och högupplösta bilder besök vår bildbank http://www.canon.se/press_centre/image_library/index.asp