Canon utökar sin portfolio av svartvita produktionsplattformar

2010.06.16 De nya, svartvita produktionsplattformarna erbjuder ökad flexibilitet och tryckkvalitet för interntryckerier och copyshops. Enheterna är mycket produktiva med flera efterbehandlingsalternativ, snabbare starttid och möjligheten att använda både Fiery-baserade rippar och skrivarkort med PostScript3.

Canon lanserar nu tre nya svartvita produktionsplattformar. Produktionsenheterna är särskilt framtagna för interntrycker och copyshops och är de första monokroma enheterna för grafisk bransch som Canon har utvecklat på sin imageRUNNER ADVANCE-plattform.

Erik Åkenes, produktchef för Professional Print på Canon berättar:

–   Vi har jobbat mycket hårt för att kunna möta kraven från interntryckerier och copyshops och är nu glada att kunna erbjuda produkter med enastående prestanda gällande både produktionssäkerhet, miljöanpassning och volymkapacitet. De nya enheterna har kapacitet för större arkformat och givetvis ingår Canons uppskattade service och support.

Den nya mjukvaruplattformen gör integrering i befintlig maskinpark och programvara mycket enkel och ger förbättrade arbetsflöden. De nya produkternas skanningsfunktioner är också marknadsledande med högupplöst, snabb och dubbelsidig färgskanning.

Precis som sina motsvarigheter inom färgsegmentet tillhör de nya modellerna Canons nya plattform imageRUNNER ADVANCE och har beteckningarna 8085, 8095 och 8105. Detta för att återspegla utskriftskapaciteten på 85, 95 respektive 105 sidor per minut. Produkterna vänder sig till det segment av tryckeribranschen som efterfrågar enheter med lägre krav på produktionsvolym än imagePRESS-kunderna.

Det som imageRUNNER ADVANCE C9000 PRO-användarna genast känner igen är den modulära uppbyggnaden av de nya enheterna som gör dem så mångsidiga, både vad gäller utrymmeskrav såväl som användningsområden.

–   Vi kan idag erbjuda en komplett produktserie för copyshops och interntryckerier med förbättrade arbetsflöden och web-to-print-lösningar, säger Erik Åkenes.  Vi kan också erbjuda Canons helhetssupport och service för både hårdvara och mjukvara. Dessa enheter är dessutom perfekta instegsmodeller för traditionella tryckerier som helt enkelt vill ha snabbare och effektivare digitaltryck.

ImageRUNNER ADVANCE 8000 ger en hög produktionskapacitet och utskriftskvalitet med en upplösning på 1200x1200 dpi. Enheterna kan hantera papperstjocklekar om 256gsm (upp till 220 gsm duplex) och ett arkformat större än SRA3. Ytterligare prestandaförbättringar ges genom de olika efterbehandlingsfunktionerna och snabbare starttid. Tillgången till Canon Controllers erbjuder Adobe PostScript 3 på samtliga tre nya modeller. Samtliga tre modeller kan konfigureras med antingen Fiery-ripp eller skrivarkort med Adobe PostScript eller PCL, beroende på produktionsmiljö.

För att tillmötesgå behovet av mindre men mer komplexa produktionsenheter kommer den svartvita imageRUNNER ADVANCE-serien med samma breda urval av efterbehandlingsalternativ som den populära färgserien imageRUNNER ADVANCE PRO; professionell hålslagning, häftning av upp till 100 blad, sadelhäftning på upp till 20 blad, framkantstrimmer och sex typer av falsning, z-fals, dragspelsfals, C-fals inåt, C-fals utåt, fals på mitten och dubbel parallellfals.

Samtliga produkter har genomgått Canon Life Cycle Assessment (LCA) för att minimera koldioxidutsläpp. Allt i produktens livscykel från tillverkning, logistik och leverans till strömförbrukning i produktion har setts över. Med användning av miljövänlig teknik som återvunnen plast och miljövänlig plast, förväntas hela produktlinjen reducera koldioxidutsläppen med mer än 30 procent jämfört med tidigare modeller.

Den svartvita imageRUNNER ADVANCE 8000-serien förväntas att erbjuda den lägsta energiförbrukningen i sin klass (TEC, som definierat av ENERGY STAR) och uppfyller RoHS-direktiven. De nya modellerna erbjuder också en högre energieffektivitet, är 50 procent mer strömsnåla än tidigare modeller och förbrukar bara 1.5 watt i standby-läge.

Tillgänglighet
Den svartvita imageRUNNER ADVANCE-serien kommer att säljas genom Canons egen säljorganisation, samt genom Canons nätverk av auktoriserade återförsäljare som kan erbjuda den nivå av konsultation, service och support som är associerad med Canon.

Vid sidan av imageRUNNER ADVANCE 8000-serien så lanserar Canon även imageRUNNER ADVANCE 6000-serien (se separat meddelande för detaljer). De sex nya modellerna har kapacitet för 55, 65 eller 75 sidor per minut och är utformade för användning inom kontor av alla slag med speciell hänsyn till stora företags behov. De levererar ökad effektivitet, säkerhet, integrering och miljövänlighet, de integreras enkelt i befintlig IT, - dokument och arbetsflöde för att skapa det perfekta digitala kontoret.

För pressmaterial och högupplösta bilder besök Canons bildbank: http://www.canon.se/press_centre/image_library/index.asp