Canon får fem prestigefyllda Winter Pick Awards för multifunktionsenheter och Document Imaging Solution Suite

Canon, marknadsledare inom digital bild, tilldelas fem ”Winter 2015 Pick of the Year Awards”, däribland ”Outstanding Achievement in Energy Efficiency” och ”Outstanding Document Imaging Solution Suite” av test- och forskningsorganisationen BLI (Buyers Laboratory LLC).

Erkännandet gäller Canons engagemang både för vanliga konsumenter och företag när det gäller maskin- och programvarulösningar. BLI tilldelar Canon följande utmärkelser:

Outstanding 51- to 60-ppm A3 Monochrome MFP

Outstanding Entry-Level 21- to 30-ppm A3 Monochrome MFP

Outstanding Achievement in Energy Efficiency

Outstanding A4 Monochrome

Outstanding Document Imaging Solution Suite
  • Canon uniFLOW V5.3

BLI:s Pick Awards delas ut två gånger per år – till de bästa utförarna och efter omfattande labbtester. Testerna täcker de viktigaste funktionerna och prestationerna utifrån köparens perspektiv.

Canons enheter imageRUNNER 2202N och imageRUNNER ADVANCE 6255i imponerade BLI-analytikerna med exceptionell prestanda, produktivitet och kvalitet. Den monokroma imageRUNNER 2202N uppmärksammades för ypperlig bildkvalitet vid utskrift och kopiering, liksom för en flexibel MF Toolbox, så att filer kan scannas och komprimeras till sökbara PDF-filer. Skrivarmekanismens hållbarhet och pålitlighet framhävdes också – 60 000 tryck och 12 000 scanningar utan matningsproblem eller servicesamtal. Enligt BLI-analytikern Martin Sloane är enhetens design, som underlättar enkelt rutinunderhåll, det som ”gör att användarna kan lägga mindre tid på att ta hand om enheten och mer tid på att utföra sina arbeten”; något som innebär att maskinen verkligen kan rekommenderas för arbetsintensiva mindre och medelstora arbetsgrupper.

Canons imageRUNNER ADVANCE 6255i fick också erkännande som högproduktiv enhet för arbetsintensiva kontorsmiljöer.  BLI-analytikerna imponerades av dess anpassningsbara manöverpanel, intuitiva drivrutiner och obegränsade profilinställningar – här kan användarna programmera komplexa jobb med ett enda klick.

Canons i-SENSYS MF6180dw uppmärksammades för sin energieffektivitet. Enheten uppvisade avsevärt lägre strömförbrukning jämfört med konkurrerande svartvita A4-multifunktionsenheter för mindre arbetsgrupper. Den var också mycket snabbare än genomsnittet när det gällde återhämtning från viloläge, något som är viktigt för produktiviteten. Displayen är dessutom helt avstängd i viloläget när jobb skickas till enheten och förhindrar på så sätt onödig energiförbrukning.

Canons i-SENSYS MF229dw fick omnämnande som framstående monokrom A4-multifunktionsenhet med överlägsen bildkvalitet vid utskrift och kopiering. BLI beaktade även enhetens många anslutningsmöjligheter. Med 4 funktioner i en enda enhet, Mopria-certifierad och kompakt, stöds apparna Canon Mobile Printing och Canon Mobile Scanning för iOS och Android. BLI:s försteskribent Carl Schell kommenterade att dess automatiska duplex, som inkluderar 2:2-kopiering, är ”ett fantastiskt sätt för hemanvändare att minska pappersförbrukningen och spara pengar”.

Canon uniFLOW V5.3 fick omnämnandet ”Outstanding Document Imaging Solution Suite.”

”De som får våra utmärkelser måste inte bara vara framstående utförare under en given utvärderingsperiod, de måste ha klassledande lösningar bland alla sina jämlikar”, förklarade BLI:s chefredaktör Jamie Bsales.

Paul Rowntree, European & UK Product Marketing Director på Canon Europe, kommenterar: ”Vi är mycket nöjda med att BLI:s rigorösa testmetoder återigen har uppvisat vilken styrka och bredd vi har i vår kontorsportfölj – och särskilt då inom områden som energieffektivitet, något vi fortsatt fokuserar på när vi förbättrar och utökar våra serier för att kunna uppfylla behoven hos vår växande kundbas.”

Mer information om BLI:s Pick Awards finns på: www.buyerslab.com