Canon utökar sin nätverkskameraserie med nio högpresterande enheter

Canon, marknadsledare inom digital bild, presenterar nio nya nätverkssäkerhetskameror. De högpresterande kamerorna lämpar sig för många olika användningsområden – inomhus, utomhus, inom detaljhandeln, för stadsövervakning och viktig infrastruktur. I samtliga kameror används Canons avancerade UD-objektivteknik (ultra-low dispersion), med breda visningsvinklar, antireflektiv infraröd beläggning och en ny högkänslig CMOS sensor som sätter ny standard för inspelningar i svagt ljus.

VB-M641VE

De senaste tillskotten i Canons nätverkskameraserie består bland annat av enheter för inomhus- och utomhusanvändning, rörliga PTZ-kameror (panorering, lutning, zoom), fasta domekameror och fasta boxkameror.

PTZ-kamerorna har större zoomintervall för att leverera bättre identifiering och ge överlägsen prestanda i svagt ljus, och de senaste modellerna för utomhusanvändning är IK10-klassade som vandalsäkra.  Utomhuskamerornas design och material ger dessutom större termperaturspännvidd och kan användas i många olika miljöer.

Samtliga nya kameror har också optimerad H.264-kodning och omdefinierade inställningar för bildkvalitet. Ny ADSR-teknik (Area-specific Data Size Reduction) ger större kontroll över bandbredd och användaren kan välja upp till åtta avgränsade områden i synfältet vid HD-inspelning, medan återstående områden filmas i Standard Definition. Allt detta hjälper till att reducera totalkostnaderna för infrastruktur och lagring.

Avancerad linsteknik
Nätverkskamerorna har två linstyper, High UD och Super UD. Super UD-glas minimerar inkonsekvent fokus i synligt och infrarött ljus och hjälper till att bibehålla korrekt fokus och hög upplösning vid växling mellan ljuskällor. High UD-glas motverkar kromatisk aberration samtidigt som det minskar objektivets fysiska storlek. Det här är dessutom Canons första nätverkskameror med High UD-glas.

Julian Rutland, chef för Planning and Strategy på Canon Europe, säger så här: ”Videoövervakning har blivit ett viktigt verktyg mot brottslighet och för att förbättra säkerheten. CCTV-branschen utvecklas snabbt och det är viktigt för systemsamordnare att kunna erbjuda kunderna lösningar som tar hand om just deras speciella miljö och affärsbehov. Våra nya kameror är ett fantastiskt tillskott i övervakningsbranschen och erbjuder den högkvalitativa prestanda i svagt ljus som marknaden kräver – men fortfarande till minimal bandbredd.”
Kameraserien är kompatibel med Profile S ONVIF, för enkel integrering med majoriteten av VMS-plattformarna, liksom med Profile G, för inspelning, sökning och uppspelning av filmerna.

Julian Rutland fortsätter: ”Våra nya nätverkskameror för videoövervakning ger systemsamordnare och kunder det produktformat, den prestanda, den hållbarhet, den överensstämmelse och de certifikat som säkerhetsmarknaden kräver idag.”

Unika funktioner i de olika modellerna:

Rörliga 360° PTZ-kameror :

• VB-R11VE och VB-R10VE (utomhus), VB-R11 (inomhus): Sabotagetåliga PTZ med 30x zoom. Canons ’Speed Dome’-kameror har 360˚kontinuerlig rotation, autovridning, intelligent autospårning, 58,4° visningsvinkel och 450˚/sek precisions-PT-kontroll i hög hastighet för att säkerställa att organisationer/företag kan täcka sina områden maximalt. Kamerornas nya Microstep-motorer är 3 ggr snabbare, accelererar 5 ggr snabbare och är cirka 7 ggr mer exakta än motorerna i befintliga modeller – men ger trots detta bättre kontrollmöjligheter och hållbarhet. De mest avancerade ’Speed Dome’-kamerorna har också en avkänningsfunktion för inkräktare och skrik och dessutom omfattande väderbeständighet i alla miljöförhållanden.

Fasta domekameror:

• VB-M641VE och VB-M640VE (utomhus), VB-M641V och VB-M640V (inomhus): Canons förstklassiga och sabotagetåliga domekameror för inom- och utomhusbruk har 2,4x zoom med f1,4 IR-korrigerad lins, en mycket bred visningsvinkel på 111,5° och är IK10-klassade som vandalsäkra. I den mer avancerade modellen finns också här avkänningsfunktion för inkräktare och skrik. En värmeenhet som tillval till VB-M641VE och VB-M640VE innebär att kamerorna kan användas i ännu lägre temperaturer – perfekt i riktigt tuffa väderförhållanden.

Fasta boxkameror

• VB-M741LE / VB-M740E: Fasta boxkameror för utomhusbruk med 2,4x zoom och en mycket bred visningsvinkel på 113,4º för högkvalitativa bilder dagtid eller nattetid. Kamerorna passar perfekt i extremt kalla och riskfyllda utomhusområden. Den mest avancerade modellen har även inbyggt infrarött LED-ljus så att inspelning kan ske när det är helt mörkt.

För kunder, partners inom videohanteringssystem och systemsamordnare finns mer information om Canons nätverkskameraserie på: http://cpn.canon-europe.com

VB-R11VE bilder
VB-M741LE bilder