Canon stärker sin ställning på SoHo-marknaden med två nya kompakta och prisvärda copyprinters

iR2016 och iR2020 är två nya copyprinters för svart-vita utskrifter, speciellt framtagna för att tillgodose det mindre kontorets behov. Båda är små och platssparande, producerar högkvalitativa utskrifter i pappersstorlekar upp till A3-format och är ytterst prisvärda för hemmakontor, mindre företag eller avdelningar.

Med sina nya copyprinters iR2016J/ iR2016 och iR2020 satsar Canon på att öka sin närvaro hos småföretag och hemmakontor, och introducerar två nyheter med platssparande formgivning och utökad funktionalitet till ett rimligt pris.

- Med de här nya produkterna hoppas vi kunna lägga grunden för en konkurrenskraftig linje svartvita copyprinters för småföretag och hemmakontor, säger Ulf Tikkanen, produktchef Office Print, Canon Svenska AB. Vi vill kunna leverera bra och effektiva, basprodukter som inte bara är platssparande och genererar högkvalitativa utskrifter, utan också svarar mot den budget som dessa kunder har.

Canons iR2016J/iR2016 och iR2020 är kompatibla med Canons omfattande linje av mjukvarulösningar för hantering, distribution och utskrift av dokument samt kostnadskontroll. Här ingår bland annat Canons iW Document Manager (iWDM) och iW Publishing Manager (iWPM). Dessutom finns en servicelösning som ser till att underhållet optimeras genom att e-postmeddelande automatiskt skickas till servicecentret när ett fel uppkommer. Canons nyligen genomförda undersökning Kontorspanelen visade bland annat att ”maskiner som själv håller reda på och larmar när det är dags för service och underhåll” är något som efterfrågas mest ute på företagen. Samma undersökning visade också att just krånglande kontorsmaskiner annars är något som ligger i topp vad gäller att utgöra en stor källa till irritation runt om på arbetsplatserna.

De båda modellerna producerar utskrifter med en upplösning på upp till 1200 dpi, samt kopierar och producerar utskrifter på 16 respektive 20 sidor per minut. Dessutom kan iR2016 och iR2020 utrustas med faxfunktion liksom produktion av dubbelsidiga utskrifter. För att ytterligare spara utrymme finns också valfria tillbehör som ett tvåvägsfack som kan separera kopior från utskrifter samt inbyggt efterbehandlingsalternativ för sortering och häftning av material.

De nya produkterna är tillverkade av blyfria delar, och produceras i enlighet med ett stort antal återvinnings- och miljölagar. iR2016J/iR2016 och iR2020 är också miljövänliga i den bemärkelsen att de följer det internationella Energy Star-programmet med en energisparfunktion som ger låg strömförbrukning.

Canon iR2016J/iR2016 och iR2020 kommer att finnas tillgängliga i Sverige från och med november. Högupplösta bilder finns på: www.canon.se/bildarkiv

För mer information om Kontorspanelen, vänligen se: www.canon.se/about_us/news/solutions_business_news/kontorspanelen.asp

Högupplösta bilder hittar du på www.canon.se/bildarkiv

Ulf Tikkanen