Canons skanners prisas av Buyers Laboratory Inc.

Tre dokumentskanners från Canon – DR-2510C, DR-X10C samt ScanFront 220P – har utsetts till bäst i sina respektive klasser av välrenommerade Buyers Laboratory Inc. Canon kammar hem tre av fyra Spring 2008 "Pick"-utmärkelser för skanners.

Två gånger om året utser det världsledande oberoende testlaboratoriet Buyers Laboratory Inc. (BLI) de produkter inom olika kategorier som har skött sig bäst i deras rigorösa tester. Produkterna utvärderas inom en mängd viktiga faktorer, såsom tillförlitlighet, användarvänlighet, produktivitet och värde. Genom ett högt betyg främst i kategorin tillförlitlighet, blev Canons arbetsgruppsskanner DR-2510C, produktionsskannern DR-X10C samt nätverksskannern ScanFront 220P utsedda till vårens "Picks" av BLI i sina respektive kategorier.

- Canons dokumentskanners är i framkant när det gäller innovation, med avancerade egenskaper som tillgodoser kundernas verkliga behov, från arbetsgrupps- till produktionsmiljöer, säger Erik Strandskog, produktchef för skanners på Canon Svenska. Att vinna tre av fyra kategorier i Buyers Lab awards är ett fantastiskt erkännande och ett resultat av Canons långa historia inom digital bildbehandling och skanning.

Prisades för hög användarvänlighet, snabb skanning och felfri OCR-inläsning
Canon DR-2510C fick BLI:s Pick award för Outstanding Workgroup Scanner på grund av dess utmärkta övergripande funktioner och mediahanteringskapacitet. Dessutom har den väldigt hög användarvänlighet och utmärkt värde. "Den här enheten visade också nästan felfri OCR-precision, även när vi skannade in BLI:s svåra, mycket tunna, dokument", säger Lisa Reider, Research Editor på BLI.

BLI fann att ScanFront 220P lät nätverksanvändare skanna enkelt och säkert genom fingeravtrycksavläsning. Detta ledde till utmärkelsen Outstanding Network Scanner. "Med enkel skanning genom en knapptryckning som förinställts, och som bekvämt hittas på enhetens tryckkänsliga färgskärm, har ScanFront 220P satt en ny standard inom användarvänlighet i den här kategorin", säger Joel Ellerman, testtekniker på BLI

Canons första produktionsskanner för medelstora volymer, DR-X10C, utsågs till Outstanding Mid-Volume Production Scanner tack vare dess snabba skanningshastigheter på upp till 100 sidor och 200 bilder per minut, utmärkta bildhanteringsfunktioner och oöverträffad användarvänlighet.

Samtliga produkter finns tillgängliga för test vid intresse.

Högupplösta bilder hittar du på http://ww2.canon.se/web/fg.nsf

Helen Iwefors, Pressansvarig
E-post: helen.iwefors@canon.se

Canon Svenska AB marknadsför och säljer branschledande produkter och lösningar för kontorsmiljö och grafisk bransch genom franchisingkedjan Canon Business Center och fristående leverantörer. Företaget marknadsför och säljer också produkter och lösningar inom bildhantering till konsument genom rikstäckande kedjor, distributörer och enskilda fackhandlare. Canon Svenska AB har drygt 430 anställda och omsätter ca 2000 miljoner kr/år. Det svenska huvudkontoret ligger i Stockholm, där Canon Svenska AB är en del i den världsomspännande koncernen Canon Inc med säte i Japan. Koncernen har över 140 000 anställda – varav drygt 15 000 i Europa – och omsätter cirka 223 miljarder kronor. Ca 8,3 % av omsättningen år 2007 investeras i forskning och utveckling. Betydande forskarinsatser görs för att få alla företagets produkter och processer så miljöanpassade som möjligt, då koncernen prioriterar miljöfrågorna högt. Canon arbetar globalt med miljöfrågorna och är certifierad enligt ISO14001:2004. Rankades som det mest miljövänliga företaget 2007 av den ideella miljöorganisationen Climate Counts i USA. Mer information om Canon finns på www.canon.se