Canons storformatsskrivare använder 35 % mindre bläck än konkurrenterna

Canon storformatsskrivare iPF8000S och 8100 hamnade i topp när oberoende testlabbet Buyers' Laboratory Inc testade dem mot två av de tuffaste konkurrenterna. Med Canons modeller kan användarna spara upp till 34,5 procent i mängden bläck. Flera av Canons imagePROGRAF-skrivare har också tilldelas BERTL'S BEST-utmärkelser 2008.

Canons två 44-tumsskrivare iPF8000S och 8100 är bättre än två av de främsta konkurrenterna när det gäller bläckåtgång, hastighet och kvalitet. Det är välrenommerade Buyers' Laboratory Inc (BLI) som på uppdrag av Canon utfört jämförande tester mellan Canons modeller och HP DesignJet Z6100 och Epson Stylus PRO 9880.

Det oberoende testet visar att iPF8000S använder 34,5 procent mindre bläck än konkurrenternas produkter när de körs under identiska testförhållanden. Siffrorna för iPF8100 är också bra, med 31,6 procent mindre bläckåtgång än HP och Epson. Dessutom kan iPF8000S spara ytterligare 8 procent bläck när den körs i ekonomiläget.

BLI testade även färgomfånget, vilket visade att Canon iPF8000S hade ett större färgomfång när den jämfördes med HP DesignJet Z6100 och att iPF8100, som jämfördes mot Epson Stylus PRO 9880, hade ett likvärdigt färgomfång.

Det är inte bara hos BLI som Canons imagePRESS-familj skördar framgångar. Styrkan hos företagets storformatsutbud har lett till en rad BERTL'S BEST Awards 2008 i ett antal kategorier. Canon iPF8000S/9000S-serien har fått en BERTL'S BEST-utmärkelse för "Best Wide Format Low Volume Colour Printer" för snabbtryckerier och produktionsmarknaden. Femfärgsskrivaren imagePROGRAF iPF710 med sitt pigment/dye bläck, utsågs till "Best Wide Format System for the Low Volume Colour Printer AEC Market" Det är trettonde året som BERTL awards utser de bästa produkterna bland hundratals digitala produkter och mjukvaror i branschen.

- Vi är naturligtvis otroligt glada och stolta över både våra BERTL-utmärkelser och resultatet från BLI:s test. Det är ett bra bevis på styrkan hos vår imagePROGRAF-familj av storformatsskrivare, säger Einar Lundquist, produktchef för storformatsskrivare på Canon Svenska AB. Genom kvaliteten hos våra nya produktserier och ett kontinuerligt forsknings- och utvecklingsprogram ökar vi våra marknadsandelar jämfört med konkurrenterna och kommer att fortsätta göra det.

Canon iPF8000S använder ett åttafärgers bläcksystem och iPF8100 har ett tolvfärgers bläcksystem. Båda skrivarna har dubbla skrivhuvuden med sammanlagt 30 720 munstycken och bläckdroppstorlek på fyra pictoliter för maximal kvalitet och produktivitet. Båda skrivarna använder kantfria utskrifter, en funktion som reducerar efterbehandlingskostnader, samt ett system för bläckpatroner som innebär att de kan bytas under tiden skrivaren används. Ekonomiläget hos Canon iPF8000S reducerar kostnaden för bläckanvändning och är perfekt att använda vid exempelvis utskrifter av affischer. Genom att media laddas på skrivarnas framsida är det också enkelt att byta papperstyp.

Högupplösta bilder hittar du på ww2.canon.se/web/fg.nsf

Einar Lundquist, Produktchef, storformatsskrivare
E-post: einar.lundquist@canon.se

Helen Iwefors