Annika Ferlin ny marknadschef på Canon

Annika Ferlin har anställts som marknadschef för den nya enheten Customer & Channel inom Canon Business Solutions. Bildandet av Customer & Channel är en del i en europeisk omorganisation som genomförts för att öka Canons kundfokus. I sin nya roll kommer Annika, tillsammans med tre medarbetare, att ansvara för alla marknadsföringsaktiviteter inom Canon Business Solutions, samt att skapa och genomföra Canons strategier för att möta de specifika behov som respektive kund och säljkanal har.

- Vår roll inom Customer & Channel är att bli experter på kunden och dess behov och skapa och planera aktiviteter som möter den kunskapen. Målgruppsanpassad kommunikation är något jag verkligen brinner för och utmaningen blir att sätta oss in i och verkligen förstå våra kunders drivkrafter, på vilka grunder de fattar beslut och hur de tänker. Utifrån detta tar vi fram den rätta kundanpassade kommunikationen och verktygen som behövs för att öka försäljningen och stärka Canon som varumärke, säger Annika Ferlin.

Annika Ferlin har en bred bakgrund inom både sälj och marknadsföring. Hon är utbildad i marknadsföring på RMI Berghs och har över tio års erfarenhet från reklambyråvärlden där hon arbetat som projektledare. Senast kommer hon från en roll som marknadschef på Fidelity International och dessförinnan vikarierande marknadschef på Banco Fonder.

Syftet med Customer & Channel är att öka kunskapen om kunden och på så sätt bättre kunna erbjuda dem vad de behöver inom ramen för Canons erbjudande av dokument- och utskriftslösningar till företag samt produkter för grafisk bransch. Arbetet omfattar bland annat genomförande av kundanalyser, segmentering, initiera events och sponsorskap, marknadsundersökningar, CRM och ett nära samarbete med Canons säljkanaler.

- Annika Ferlin kommer att tillföra både djup och bred kunskap inom marknadsföring. Genom rekryteringen av Annika som marknadschef för Customer & Channel, har vi lagt ännu en pusselbit i vår omorganisation. Vi är nu bättre rustade än någonsin för att se trenderna på marknaden och verkligen på djupet förstå kundernas behov, så att vi kan erbjuda dem den lösning som ger bäst resultat för just deras verksamhet, säger Monica Forsberg, marknadsdirektör på Canon Business Solutions.

För högupplösta bilder besök vårt pressrum på www.canon.se

För mer information, kontakta:
Helen Iwefors, Pressansvarig
E-post: helen.iwefors@canon.se

Om företaget
Canon Svenska AB marknadsför och säljer branschledande produkter och lösningar för kontorsmiljö och grafisk bransch genom franchisingkedjan Canon Business Center och fristående leverantörer. Företaget marknadsför och säljer också produkter och lösningar inom bildhantering till konsument genom rikstäckande kedjor, distributörer och enskilda fackhandlare. Canon Svenska AB har drygt 430 anställda och omsätter ca 2000 miljoner kr/år. Det svenska huvudkontoret ligger i Stockholm, där Canon Svenska AB är en del i den världsomspännande koncernen Canon Inc med säte i Japan. Koncernen har över 140 000 anställda - varav drygt 15 000 i Europa - och omsätter cirka 223 miljarder kronor. Ca 8,3 % av omsättningen år 2007 investeras i forskning och utveckling. Betydande forskarinsatser görs för att få alla företagets produkter och processer så miljöanpassade som möjligt, då koncernen prioriterar miljöfrågorna högt. Canon arbetar globalt med miljöfrågorna och är certifierad enligt ISO14001:2004. Rankades som det mest miljövänliga företaget 2007 av den ideella miljöorganisationen Climate Counts i USA.