Canon lanserar snabb och energisnål allroundskrivare för kontoret

Canon iR C1021i är en multifunktionsskrivare som erbjuder högkvalitativa färgutskrifter i A4-format till ett mycket konkurrenskraftigt pris. Den här kompakta copyprintern är snabb, snäll mot miljön, har funktioner för att enkelt dela filer inom företaget och gör det enkelt att ha kontroll på kostnaderna.

- iR C1021i erbjuder en rad funktioner som inte bara ger fördelar för ett företags ekonomi utan som samtidigt är miljövänliga. När skrivaren slås på är den redo att användas på bara 60 sekunder och när den är på standby använder den bara 1,2 watt - vilket är unikt för en skrivare i det här segmentet, säger Christoffer Bohrn, produktchef för Office Print på Canon Svenska.

Med funktioner som utskrift, kopiering, skanning och distribution av dokument i både svart-vitt och färg, är Canon iR C1021i en kraftfull och samtidigt kompakt multifunktionsskrivare för allt från små och medelstora företag till arbetsgrupper i större organisationer.

Canon iR C1021i producerar knivskarp text och suveräna färger i upplösningar på upp till 600 dpi. Den nya copyprintern hjälper till att förbättra effektiviteten och spar tid genom höga utskriftshastigheter på 21 sidor per minut i både svart-vitt och färg. Att den bara drar 1,2 watt i standby spar naturligtvis energi. I och med att den startar upp på bara 60 sekunder och skriver ut första sidan på ett jobb så snabbt som på knappt 12,5 sekunder efter viloläge behöver användaren inte stå och vänta på utskrifterna.

En robust dokumentmatare och ett pappersfack som klarar upp till 850 sidor försäkrar att även större utskriftsjobb enkelt tas om hand av maskinen. En stor 3,5-tums färgskärm med ett tydligt gränssnitt som styrs med ett lättanvänt skrollhjul gör det enkelt att använda skrivaren.

Produkten erbjuder effektiv kostnadskontroll med innovativa funktioner såsom Auto Colour Sensing, som känner av om en sida i ett dokument innehåller färg. Det gör att användaren kan hålla kostnaderna nere genom att skriva ut i svart-vitt som standard och endast använda färgtonern när det behövs.

Canon iR C1021i har kraftfulla funktioner för att dela filer, vilket gör det enklare att samarbeta på kontoret. Canon iSend-funktionen, som medföljer maskinen som standard, låter användaren dela information snabbt och enkelt antingen genom att skicka filer direkt via e-post eller fax, eller alternativt genom att spara ned filen till USB, sin dator, en FPT eller en filserver.

Den nya skrivaren kan, precis som Canons övriga iR C-maskiner, enkelt konfigureras genom mjukvaran uniFLOW Output Manager. Den erbjuder avancerade dokumenthanteringsfunktioner såsom Secure Printing genom användaridentifiering för utskrifter, samt kostnadskontroll genom Print Accounting som gör att företaget kan hålla koll på användning och kostnad för skrivaren.

- Nu när det är tuffa tider ekonomiskt behöver företag ha stor kontroll på sina utskriftskostnader. Canon iR C1021i är utformad för att leverera bra A4-utskrifter för företag till ett mycket konkurrenskraftigt pris, avslutar Christoffer Bohrn.

iR C1021i finns tillgänglig från och med nu till ett rekommenderat pris från 16 000 kronor exklusive moms.

För högupplösta bilder besök vårt pressrum på  www.canon.se

För mer information, kontakta:
Christoffer Bohrn, Produktchef Office Print
E-post: christoffer.bohrn@canon.se

Helen Iwefors, Pressansvarig
E-post: helen.iwefors@canon.se

Canon Svenska AB marknadsför och säljer branschledande produkter och lösningar för kontorsmiljö och grafisk bransch genom franchisingkedjan Canon Business Center och fristående leverantörer. Företaget marknadsför och säljer också produkter och lösningar inom bildhantering till konsument genom rikstäckande kedjor, distributörer och enskilda fackhandlare. Canon Svenska AB har drygt 430 anställda och omsätter ca 2000 miljoner kr/år. Det svenska huvudkontoret ligger i Stockholm, där Canon Svenska AB är en del i den världsomspännande koncernen Canon Inc med säte i Japan. Koncernen har över 140 000 anställda - varav drygt 15 000 i Europa - och omsätter cirka 223 miljarder kronor. Ca 8,3 % av omsättningen år 2007 investeras i forskning och utveckling. Betydande forskarinsatser görs för att få alla företagets produkter och processer så miljöanpassade som möjligt, då koncernen prioriterar miljöfrågorna högt. Canon arbetar globalt med miljöfrågorna och är certifierad enligt ISO14001:2004. Rankades som det mest miljövänliga företaget 2007 av den ideella miljöorganisationen Climate Counts i USA.