Nåt att räkna med i jul!

2010.12.16 En röd högblank miniräknare lanseras nu på marknaden av Canon lagom till jul. Den röda räknaren är ett bevis för Canons gröna engagemang då X Mark 1 är en helt solcellsdriven räknare som inte behöver några batterier och som tillverkats av återvunnen plast från Canons prismalinser.

I nästa generations affärsräknare ligger både mode och design i blickpunkten – med släta, exklusiva ytor på både knappar och stomme.  Den strömlinjeformade, tåliga räknaren X Mark 1 finns i blankt svart, vitt eller rött * och går i Canons miljömedvetna räknarseries fotspår.

En internationell jury har gett X Mark I utmärkelsen ”iF Product Design Award 2011” i kategorin Office + Business. iF Product Design Award täcker alla områden i produktdesign, och har sedan 1953 setts som en etikett för god design. iF Product Design Award ger årligen utmärkelsen till produkter som förenar funktionalitet, komfort och estetik samt tar sig an innovationsutmaningar. Utvärderingen omfattade designkvalitet, finish, val av material, grad av innovation, miljöpåverkan, funktionalitet, ergonomi, visualisering av avsett användningsområde, säkerhet och varumärkesvärde.

Displayen på X Mark 1 består av återanvänd, överbliven plast från prismatillverkningen i Canons digitalkameror. För att ytterligare minska miljöbelastningen och energiförbrukningen är X Mark 1 Canons första affärsräknare som drivs enbart via solcell. Inga reservbatterier behövs. X Mark I är är certifierad enligt miljömärkningssystemet Blue Angel (Blauer Engel - http://www.blauer-engel.de/).

– X Mark 1 är nästa generations designade räknare som bekräftar vårt åtagande att tillverka innovativa produkter som både är eleganta och visar miljöhänsyn. Våra räknare av återvunnet material hjälper företag och enskilda att minska trycket på miljön, säger Erik Strandskog, produktchef för räknare på Canon Svenska. X Mark 1 tar vårt miljöåtagande ännu längre än någon annan produkt, med vårt eget återvunna material och drift enbart via solcell.

Med konstruktion av återvunnet material är den här räknaren en perfekt produkt för den som vill bry sig om miljön.

Rekommenderat cirkapris är 350 SEK inklusive moms. röda finns att köpa på Staples.

* Den röda räknare säljs enbart hos Staples.

För mer information, kontakta:
Erik Strandskog, Produktchef för dokumentskanners
E-post: erik.strandskog@canon.se