Service Point Holmbergs utvecklar ”book of one”-koncept med Canons bläckstråleteknik

Service Point Holmbergs, ett av Malmös största grafiska företag med över 100 års erfarenhet, har nyligen investerat i Canons digitala tryckpress Océ ColorStream 3500. Anledningen bakom investeringen är företagets nya, revolutionerande produktionsmodell ”book of one” som ska möta framtidens bokmarknad.

- Service Point Holmbergs är välkänt för att kombinera högkvalitativt tryck med avancerad informationsteknik, säger Fredrik Borg, tf VD för Service Point Holmbergs i Sverige. Idag kan vi se att det finns ett större behov av att kunna trycka böcker en åt gången. Med vår nya investering i ColorStream 3500 kan vi erbjuda ett mervärde och en flexibilitet till de kunder som är i behov av on demand-produktioner med kort leveranstid. Vad jag vet finns det ingen i branschen som kan konkurrera med oss inom det här området, och uppbyggnaden av den här installationen är unik.

Service Point Holmbergs påbörjade implementeringsprocessen med PRISMAproduction från Canon, ett system för automatiserade och kostnadseffektiva arbetsflöden. Därefter installerade man Océ ColorStream 3500 och 1/1 Lasermax StreamFolder & Cutter. Avancerad bläckstråleteknik kombinerad med Lasermax utgör det nya konceptet ”book of one” – automatiserad bokproduktion, från orderregistrering till leverans.

Med ”book of one” kan Service Point Holmbergs nu hantera många fler titlar, minska kundernas lager, sänka kostnaderna och förkorta leveranstiderna. Resultatet blir en effektiv och lönsam produktion med hög kvalitet. Via flera nya tillämpningar och grafiska lösningar erbjuder Service Point Holmbergs dessutom sina kunder innovation, kreativitet, produktion av större upplagor och personifierade trycksaker.

- Att arbeta med Holmbergs och få ta del av deras utveckling är otroligt inspirerande”, säger Håkan Ahlberg, Sales Manager för Commercial Print på Canon. ”Holmbergs producerar böcker på ett sätt som är unikt i de nordiska länderna. Tillsammans med Canon har de utarbetat ett mycket effektiv arbetsflöde som innebär att de kan producera upplagor på 2 500 böcker ner till endast ett exemplar per beställning.

Med den ökade efterfrågan på marknaden ligger prognosen för 2015 på 3 000 unika titlar per dag.

Fotnot: Håkan Ahlberg står till vänster på bilden och Fredrik Borg till höger.