Canons nya flaggskepp – imagePRESS C10000VP med 100 sidor/minut – tar kvalitet och produktivitet till nya höjder

Canon lanserar en ny toppmodell i serien imagePRESS C10000VP – företagets första digitala färgutskriftsenhet med en kapacitet på 100 sidor per minut.

C10000VP-serien vänder sig till såväl grafisk bransch som till inhouse-tryckerier. Dessa efterfrågar allt oftare större produktionsvolymer, utan att behöva kompromissa på kvaliteten. Serien sätter nya standarder för bildkvalitet och produktivitet genom tekniska innovationer som ökar produktiviteten, ger konsekvent hög utskriftskvalitet, noggrannare registrering samt flexibel media hantering och efterbehandling.

Det nya flaggskeppet bygger vidare på imagePRESS-sortimentets succé, som sedan lanseringen 2006 har ett framgångsrikt anseende som robusta produktionsmaskiner med dokumenterat stark ställning när det gäller tillförlitlighet och kvalitet. Hittills har 40 000 imagePRESS-färgenheter installerats världen över*, något som visar den tilltro användarna har till tekniken. Enbart i Europa har över 2 000 enheter av C800-serien sålts sedan lanseringen för drygt ett år sedan (juli 2014). Investeringen i Canons imagePRESS-teknik och utökade supporttjänster har gett tusentals tryckerier i Europa möjlighet till tillväxt med nya tillämpningsområden och ökad produktivitet.

Nya imagePRESS C10000VP levererar oöverträffad kvalitet och produktivitet i sin klass och kombinerar nya funktioner med beprövad teknik för att öppna dörrarna för kunderna till nya marknadssegment.

Optimalt produktiv och flexibel
Med hastigheter på upp till 100 utskrifter per minut oavsett mediavikt (upp till 350 g/m²), bibehåller imagePRESS C10000VP produktiviteten även i långa körningar eller vid jobb med blandade media, inklusive specialmaterial som syntetiska media. Canons CV toner (Consistently Vivid) ger bättre vidhäftning och lägre fixeringstemperatur. Resultatet blir livfulla bilder även på strukturerat media. En ny luftkompressor möjliggör också utskrift på tunt bestruket media ända ner till 70 g/m².

Efterbehandlingsmöjligheterna gör enheten extremt flexibel och ImagePRESS C10000VP har ett nytt professionellt hålslag som hanterar flera olika mediastorlekar och även en ny inbyggd falsningsfunktion. Fler styrenheter – Canons PRISMAsync eller nya EFI Fiery FS200 – innebär att tryckerier har möjlighet att välja RIP och styrenhet för att underlätta arbetsflödet.

Enastående bildkvalitet och konsekvent färgåtergivning
imagePRESS C10000VP lyfter kvaliteten till en ny nivå och sätter ett nytt riktmärke för segmentet 100 sidor per minut. Med samma CV-toner och VCSEL-teknik (Vertical Cavity Service Emitting Laser) med 32 laserstrålar som den framgångsrika serien imagePRESS C800, kan imagePRESS C10000VP erbjuda utskriftsupplösningen 2 400 x 2 400 dpi och en livfull utskriftskvalitet.

En ny framkallningsenhet ger konsekvent färgåtergivning och säkerställer stabila resultat även vid längre körningar. Del i detta har också den nya tekniken Multi Density Adjustment för automatisk täthetskorrigering i realtid samt en inbyggd spektroskopisk sensor för daglig färgkalibrering. Med imagePRESS C10000VP får tryckerierna rätt resultat direkt via ett andra transferbälte som ger större kontroll över registreringen.

Niklas Nilsson, produktchef för Professional Print på Canon Svenska AB, säger så här: ”Att kunna optimera produktiviteten är avgörande för tryckeriernas verksamhet. De behöver en lösning som kan leverera enastående bildkvalitet, konsekvent färgåtergivning och korrekt registrering, oavsett vilket utskriftsmaterial de väljer och utan att behöva kompromissa med hastigheten. Nya imagePRESS C10000VP möter de här behoven på ett perfekt sätt.”

”Med Canons fortlöpande innovationer i serien imagePRESS har enheterna verkligen medverkat till att våra kunder kan utnyttja tillväxten på färgproduktionsmarknaden. Vårt nya flaggskepp imagePRESS C10000VP är i teknologisk framkant med en fantastisk uppsättning funktioner och visar på Canons fortlöpande engagemang för att uppmärksamma kundernas behov. Den nya enheten passar perfekt för befintliga kunder som har ökat sina utskriftsvolymer med imagePRESS-serien och som nu vill ta nästa steg inom högkvalitativ färgproduktion, men den passar också perfekt för andra tryckerier som vill ta vara på marknadens förändrade krav.”

Säljstart för imagePRESS C10000VP sker i oktober 2015 och den Europeiska debuten sker på Canon EXPO i Paris senare i år.

*Antalet inkluderar modeller i serierna imagePRESS C1, C1+, C7000VP och C800.