Canon sopade banan med årets nyheter och tog hem sju BERTL™ Awards

Vid årets BERTL Best™ Awards stod Canon som den stora vinnaren och fick motta inte mindre än sju utmärkelser för sina copyprintrar och mjukvarulösningar. ”Innovativa, flexibla, kostnadseffektiva och användarvänliga” löd det bland annat i motiveringarna. Bland vinnarna fanns även Canons mjukvarulösning Netspot suite som belönades för andra året i rad.

Både Canons copyprintrar och mjukvarulösningar belönades rikligt när årets BERTL Best™ Award (Business Equipment Research & Test Laboratories) gick av stapeln. Canons marknadsledande position bekräftas också av Info Sources senaste siffror för den svenska copyprinter-marknaden där Canons marknadsandel ökat från 18,9 procent för helåret 2004 till 21,4 procent för första halvåret 2005.

I sin serie av nätverksanpassade copyprintrar med färgfunktioner belönades iR 5800C/CN i kategorin Best Departemental Colour-enabled range. iR 5800C/CN är en uppföljaren till Canons försäljningssuccé iR 3100C/CN, som förra året förövrigt belönades av BERTL. Den svartvita copyprintern är utrustad med smart färgfunktion, som tillhandahåller färgalternativ för alla typer av behov, och i motiveringen nämns bland annat copyprinterns låga driftskostnad och flexibla användning.

I kategorin Best Monochrome Office MFP belönades Canons iR-serie i hela fem klasser. Allt från copyprintrar som klarar att skriva i hastigheter på 30 och 40 sidor i minuten till modeller med kapacitet för utskrifter över 100 sidor i minuten. De svartvita copyprintrarna iR 3570, 4570, 9070 och 105+ fick samtliga erkännande för sina funktioner för efterbehandling, nätverkskapacitet, användargränssnitt och MEAP-plattform.

Även Canons mjukvarulösningar fick en rad erkännanden, bland annat i kategorierna Best recovery and Device management, där förra årets vinnare mjukvarulösningen Netspot Suite utmärkte sig igen. Bland annat för att vara ett effektivt och användarvänligt verktyg för att kontrollera användningen av olika kontorsenheter över nätverket. Canons Javabaserade MEAP-plattform är ytterligare en funktion som återkommande omnämndes i motiveringen till de många utmärkelserna.

Ulf Tikkanen, produktchef Canon Svenska AB, säger i en kommentar:
– De många BERTL Best™ Awards belöningarna som Canon får årligen är en bekräftelse på att vår målmedvetna utveckling av användarvänliga produkter och lösningar verkligen också matchar det som våra kunder mest efterfrågar, nämligen kostnadseffektiva och kontrollerbara utskrifter.

BERTL är ett oberoende organ vars utmärkelser baserar sig på djupgående tester och analyser av 300 skrivare och kopiatorer för kontorsmiljö som är aktuella på marknaden idag.

Högupplösta bilder hittar du på www.canon.se/bildarkiv
Ulf Tikkanen
Produktchef Office Print
E-post: ulf.tikkanen@canon.se

Ulrika Freidlitz
E-post: ulrika.freidlitz@canon.se
Canon Svenska AB marknadsför och säljer branschledande produkter och lösningar för kontorsmiljö och professionell tryckerimarknad genom franchisingkedjan Canon Center och fristående leverantörer. Företaget marknadsför och säljer också produkter och lösningar inom bildhantering till konsument genom rikstäckande kedjor, distributörer och enskilda fackhandlare. Canon Svenska AB har drygt 430 anställda och omsätter ca 1682 miljoner kr/år. Det svenska huvudkontoret ligger i Stockholm, där Canon Svenska AB är en del i den världsomspännande koncernen Canon Inc med säte i Japan. Koncernen har över 108 000 anställda – varav 11 000 i Europa – och omsätter cirka 240 miljarder kronor. 8,1 % av omsättningen år 2004 investeras i forskning och utveckling. Betydande forskarinsatser görs för att få alla företagets produkter och processer så miljöanpassade som möjligt, då koncernen prioriterar miljöfrågorna högt.