Canon tilldelas utmärkelser för energieffektivitet och innovation i BLI:s 2013 Awards

Canon Europe, marknadsledande inom bildteknik, tilldelades i Winter 2013 Awards – av test- och forskningsorganisationen BLI (Buyers Laboratory LLC) – sex ”Outstanding Achievements”-utmärkelser och en ”Line of the Year”-utmärkelse för energieffektivitet.

BLI’s 2013 awards image

”Outstanding Achievement” för energieffektivitet
Sex Canon-enheter fick omnämnande för enastående energieffektivitet efter BLI:s ytterst noggranna och ingående laboratorietester. Vid BLI:s Real-World Environmental Job Stream test, förbrukade Canons enheter mellan 37 och 62 % mindre energi än sina respektive konkurrenter. Enheterna har också många olika funktioner som visar miljöhänsyn och hjälper användarna minska sin påverkan på miljön, bland annat provutskrift för granskning, tonersparläge, automatisk dubbelsidig utskrift och möjlighet att faxa eller scanna utan att enheten kräver fullständig uppvärmning. Följande Canon-enheter fick utmärkelser:

• mageRUNNER ADVANCE 6075 Series (75-ppm)
  • imageRUNNER ADVANCE 4051i (51-ppm)
  • imageRUNNER ADVANCE 4025i (25-ppm)
  • imageRUNNER ADVANCE C2030i (30-ppm)
  • i-SENSYS LBP6670dn (33-ppm)
  • i-SENSYS LBP6680x (33-ppm)

Utmärkelsen ”Line of the Year” för energieffektivitet
Canons A3-serie multifunktionsenheter fick utmärkelsen ”Line of the Year” för energieffektivitet. A3-serien består av modellerna imageRUNNER ADVANCE C2020i, 4025i, C2030i, C5035i, 4051i, serien C5255, C5051i, serien 6075 och iR 3245i. I tester med konkurrerande modeller framkom att Canons enheter förbrukade mellan 37 till 62 % mindre energi.

”Canons engagemang för att tillverka energieffektiva produkter har framgått tydligt under de senaste åren.  Men vi har inte haft ett så komplett urval av Canons produktlinje som nu”, säger Pete Emory, chef för BLI:s testlabb. ”Hos de riktigt energieffektiva enheterna för färg och svartvitt, med hastigheter från 20 till 75 sidor per minut, kan alla nu se att energiresultaten för hela Canons A3-produktserie är väsentligt lägre än genomsnittets.”

Paul Rowntree, produktmarknadschef på Canon Europe Ltd., kommenterar: ”Vi vill förse kunderna med det senaste och mest avancerade när det gäller effektivitet och miljömässiga fördelar i vår maskinvara.

”Vi är särskilt nöjda med att BLI:s rigorösa och ingående laboratorietester har visat vår förmåga att bemöta kundernas behov med produkter som är miljömässigt effektiva. Under de senaste fyra åren har vi för vår energieffektivitet fått 18 ”Outstanding Achievement”-utmärkelser från BLI. Och det är en fantastisk bedrift att vår portfölj med A3- och A4-enheter har fått erkännande för sina miljöprestationer.”