Canons erbjuder snabbare enheter och ökad säkerhet för professionell svartvit produktion

Canon utökar nu sitt erbjudande till den professionella marknaden med en ny svartvit copyprinterserie. Serien riktar sig bland annat till kopieringsbyråer och interntryckerier och omfattar produkterna iR8070, iR9070, samt iR105+. De nya produkterna erbjuder snabbare produktion, funktioner för ökad säkerhet och ökad användarvänlighet. Canons inbyggda Javabaserade MEAP-plattform möjliggör också skräddarsydda dokument- och utskriftsapplikationer för verksamhetsspecifika behov.

Canons tidigare iR-produkter för mellanvolymsproduktion har varit mycket framgångsrika och med den nya serien erbjuder Canon kunderna ännu snabbare produktionshastighet. Eftersom Canon ser att säkerheten för nätverksanslutna printrar blir allt viktigare, så har produkterna bland annat funktioner som gör att scannade pdf-dokument som skickas krypteras vilket förhindrar förlust eller stöld av konfidentiell data. Personliga pin-koder säkerställer vidare att obehöriga inte kan få tillgång till hemliga dokument.

Med hjälp av Canons unika Javabaserade MEAP-plattform (Multifunctional Embedded Application Platform), kan applikationer för iR- produkterna skräddarsys för varje enskild verksamhet utan behov av extra hårdvara.

- Med ökad hastighet, MEAPs flexibla funktionalitet och ökade säkerhetsfunktioner för både produkten själv och nätverket, så svarar denna serie på de höga produktionskrav som exempelvis en kopieringsbyrå har. Byrån måste snabbt och säkert kunna leverera hög kvalitet till sina kunder, och vi är helt säkra på att vår nya iR-serie kan hjälpa dem med det, säger Kenneth Oxenstrand, produktchef för Professional Print, Canon Svenska AB.

Med den nya tjänsten e-Maintenance erbjuder Canon nu ännu bättre service och support för sina copyprinters. Tjänsten är ett online-baserat system för fjärrövervakning som känner av och rapporterar fel, som bland annat trassel eller stopp, behov av service eller kritiska tonernivåer.
e-Maintenance sammanställer automatiskt all information som behövs om alla anslutna Canon enheter som sedan skickas i realtid, dels till kunden och dels till Canons service. Systemet skickar också information om behov av rutinservice eller förbrukningsartiklar. e-Maintenance fungerar alla dagar, 24 timmar om dygnet, året om.

iR8070, iR9070, och iR105+ finns tillgängliga i Sverige i mitten av mars via Canon Centers och Canon Resellers.

Högupplösta bilder hittar du på under Bildarkiv.

Kenneth Oxenstrand
Produktchef för Professional Print
E-post: kenneth.oxenstrand@canon.se

Ulrika Freidlitz
E-post: ulrika.freidlitz@canon.se

Canon Svenska AB marknadsför och säljer branschledande produkter och lösningar för kontorsmiljö och professionell tryckerimarknad genom franchisingkedjan Canon Center och fristående leverantörer. Företaget marknadsför och säljer också produkter och lösningar inom bildhantering till konsument genom rikstäckande kedjor, distributörer och enskilda fackhandlare. Canon Svenska AB har drygt 430 anställda och omsätter ca 998 miljoner kr/år. Det svenska huvudkontoret ligger i Stockholm, där Canon Svenska AB är en del i den världsomspännande koncernen Canon Inc med säte i Japan. Koncernen har över 98 000 anställda – varav 11 000 i Europa – och omsätter cirka 197 miljarder kronor. 8,1 % av omsättningen år 2003 investeras i forskning och utveckling. Betydande forskarinsatser görs för att få alla företagets produkter och processer så miljöanpassade som möjligt, då koncernen prioriterar miljöfrågorna högt.