Canons nya digitala färgtryckpressar ska revolutionera den grafiska branschen

Med imagePRESS ’X’ och imagePRESS ’Y’ har Canon bestämt sig för att förändra marknaden för digitalt färgtryck och skapa nya affärsmöjligheter för den grafiska branschen. Tryckerier som önskar kunna ta fler lönsamma jobb med korta deadlines liksom möjlighet att erbjuda ett större produktutbud i form av till exempel variabeltryck har mycket att se fram emot.

Nu avslöjar Canon mer detaljer om sina kommande digitala tryckpressar i färg, imagePRESS "X" och imagePRESS "Y". De nya tryckpressarna är utformade för att möta krav och behov hos exempelvis tryckerier, snabbtryckerier, copyshops och informationsavdelningar.

Genom att använda ett antal innovativa tekniker som inkluderar ett nytt fixeringssystem, ny toner, samt ett nytt system för framkallning och registrering med hög precision, ger imagePRESS "X" och "Y" en hög bildkvalitet till ett attraktivt pris. Den nyligen utvecklade toner- och färgtekniken ger materialet ett utseende, känsla och struktur i nivå med offsettryck. För att kunna säkra en konstant hög produktionshastighet med hög bildkvalitet, drivs motorn av en ny kraftfull färgserver som är skapad i samarbete med EFI.

- Vi presenterade vår nya strategi för professional print-marknaden i september 2005, säger Kenneth Oxenstrand, Product Marketing Manager Professional Print vid Canon Svenska AB. Lanseringen av imagePRESS "X" och "Y", som är två riktigt banbrytande produkter, är ett bevis för allt vi har sagt under de senaste månaderna. De två nyheterna får dessutom sällskap av ytterligare ett stort antal produkter som kommer lanseras under året.

imagePRESS "X" – offsetkvalitet med digitala fördelar
imagePRESS "X" kommer att vara ett komplement till offsettryck, som kan integreras i existerande arbetsflödessystem. Genom att komma upp i kvalitetsnivåer likvärdigt offsettryck har imagePRESS "X" positionerats för att hjälpa tryckerier att erbjuda ett bredare utbud av tjänster som inte är möjliga med offsettryck, som till exempel uppdrag med korta deadlines och variabeltryck i fullfärg.

imagePRESS "Y" – hög bildkvalitet och hastighet för provtryck, utskrifter och tryck
imagePRESS "Y" ger utskrifter i proffskvalitet för provtryck i en hastighet lämplig för korta serie- och print-on-demand-applikationer och har en rad användningsområden, till exempel:
– För provtryck hos företag inom reklambranschen och den grafiska branschen.
– Som on-demand-skrivare hos snabbtryckerier och copyshops.
– Som en tryckpress hos tryckerier med behov av mycket korta ledtider.

- Digitalt tryck är ett enormt tillväxtområde, särskilt inom reklamtryck, fortsätter Kenneth Oxenstrand. Undersökningar har visat att 55 procent av tryckare som inte har en digital tryckpress idag funderar på att investera i en*. Snabbheten, kvaliteten och tillförlitligheten hos imagePRESS "X" och "Y" kommer att visa att det här är förändringens tid för den grafiska industrin.

imagePRESS-teknik är bara en av ett antal nya tekniker för den professionella grafiska industrin som besökare kommer att kunna se på Ipex-mässan i Birmingham som äger rum den 4-11 april 2006.

* Infotrends, The Future of Production Printing, 2004

Kenneth Oxenstrand, Product Marketing Manager Professional Print
E-post: kenneth.oxenstrand@canon.se

Madelene Axelson, Manager Corporate Communications