Storformatsnyhet från Canon ger 110 cm breda knivskarpa utskrifter

imagePROGRAF iPF8000 är en 44”-skrivare med Canons LUCIA-bläck som producerar knivskarpa utskrifter i marknadens bredaste färgskala, samtidigt som den sänker utskriftskostnaderna genom att använda mindre mängd bläck per utskrift. Dessutom är skrivaren perfekt för professionella Adobe Photoshop-användare, genom förbättrade funktioner för export av bilder, färgjustering och förhandsgranskning.

Canon lanserar nu ytterligare ett tillskott till imagePROGRAF-familjen. iPF8000 är en 44” storformatsskrivare som använder Canons marknadsledande tekniker för att ge högkvalitativa utskrifter i höga hastigheter. imagePROGRAF iPF8000 riktar sig främst till proffsfotografer och fine art-konstnärer samt företag inom ”print-for-pay”-sektorn såsom digitala fotolabb, fotobutiker, copy shops och repro.

- Bara under de senaste två åren har det hänt otroligt mycket på storformatsområdet när det gäller utskriftskvalitet, vilket leder till att allt fler som arbetar med att skapa och reproducera bilder ser de ekonomiska, kvalitativa och praktiska fördelarna med att investera i en storformatsskrivare, säger Lars Norén, produktmarknadschef vid Canon Svenska. Marknadspotentialen för det här området är enorm, och genom att vi nu lanserar imagePROGRAF iPF8000 har vi ett komplett utbud storformatsskrivare för att möta behoven hos alla målgrupper, från utskrifter i A2-format ända upp till 1,5 meter breda vepor.

LUCIA-bläck ger förbättrad bildkvalitet, lägre utskriftskostnader och högre kompatibilitet.
Genom Canons nya 12-färgers bläcksystem LUCIA, använder imagePROGRAF iPF8000 mindre bläck per utskrift utan att kompromissa med kvaliteten. Detta bidrar till väsentligt sänkta kostnader för företag. Det revolutionerande bläcksystemet säkerställer en exakt färgåtergivning, som krävs i den grafiska branschen. Dessutom ökar LUCIA-bläcket kompatibiliteten med olika mediatyper, samt reducerar både kornighet och metamerism.

En annan nyckelfunktion hos imagePROGRAF iPF8000 är det dubbla skrivhuvudet med FINE-teknik. Det ökar både utskriftshastigheten och hållbarheten, genom att det inrymmer 30 720 nålar i två entums skrivhuvuden. FINE-tekniken (Full Photolithography Inkjet Nozzle Engineering) gör att skrivaren kan producera fyra pictoliter droppstorlek vilket ger högkvalitativa knivskarpa bilder utan kornighet.

Enkel exportering från Adobe Photoshop till skrivaren
imagePROGRAF iPF8000 levereras med ett antal mjukvaror som försäkrar att skrivaren är enkel att installera och använda. imagePROGRAF Print Plug-In för Photoshop gör det möjligt för användaren att exportera 16-bitars RGB-bilder som redigerats i Adobe Photoshop direkt till imagePROGRAF-skrivaren utan att ändra kulöromfånget, vilket bidrar till mjukare nyanser. Tillsammans med färgjusterings- och förhandsgranskningsfunktioner ger detta en effektivare utskriftsmiljö för Adobe Photoshop-användare.

Canons mjukvara PosterArtist och Digital Photo Print Professional medföljer också som standard, och kan konfigureras till ett existerande nätverk för att ge användarvänlig och effektiv utskriftsadministration.

imagePROGRAF iPF8000 kommer att finnas tillgänglig från slutet av oktober till ett rekommenderat pris av 65 000 kronor exklusive moms.

Högupplösta bilder hittar du i bildarkivet i pressrummet på www.canon.se

Lars Norén, Produktmarknadschef, Storformatsskrivare
E-post: lars.noren@canon.se

Helen Iwefors
E-post: helen.iwefors@canon.se

Canon Svenska AB marknadsför och säljer branschledande produkter och lösningar för kontorsmiljö och grafisk bransch genom franchisingkedjan Canon Business Center och fristående leverantörer. Företaget marknadsför och säljer också produkter och lösningar inom bildhantering till konsument genom rikstäckande kedjor, distributörer och enskilda fackhandlare. Canon Svenska AB har drygt 430 anställda och omsätter ca 2023 miljoner kr/år. Det svenska huvudkontoret ligger i Stockholm, där Canon Svenska AB är en del i den världsomspännande koncernen Canon Inc med säte i Japan. Koncernen har över 108 000 anställda – varav drygt 11 000 i Europa – och omsätter cirka 248 miljarder kronor. Ca 8 % av omsättningen år 2005 investeras i forskning och utveckling. Betydande forskarinsatser görs för att få alla företagets produkter och processer så miljöanpassade som möjligt, då koncernen prioriterar miljöfrågorna högt.