IPEX 2006 en enorm framgång för Canon

IPEX-mässan i Birmingham blev en fantastisk framgång för Canon, som nådde sina europeiska försäljningsmål för april redan på mässans fjärde dag. Canon sålde över 60 stycken av den nya digitala tryckpressen imagePRESS C7000VP. Det är ytterligare ett bevis på att Canon lyckats skapa ett stort förtroende hos den grafiska branschen, som ser allt större fördelar i att komplettera sina erbjudanden med digitaltryck.

Även sett ur svenskt perspektiv överträffade IPEX 2006 alla förväntningar. Canon Svenska AB stod för knappt 10 procent av den europeiska försäljningen av imagePRESS C7000VP, vilket är ett av de bästa resultaten i Europa i förhållande till landets storlek. De svenska deltagarna hade innan mässan en målsättning om att sälja två imagePRESS C7000VP. Med facit i hand på fem stycken sålda tryckpressar tillsammans med en rekordstor total försäljning, kan de inte vara annat än mycket nöjda.

- Vi gläder oss självklart mycket över försäljningsresultatet så här långt. Framför allt är jag stolt över att Canon lyckats skapa ett så stort förtroende för våra produkter och lösningar hos den grafiska branschen, säger Mats Källqvist, marknadschef för professional print solutions på Canon Svenska AB. Vi hade över hundra kunder som reste till IPEX med Canon Svenska, vilket visar att de snarare ser oss som en partner än en leverantör.

Canons 1500m² stora monter tog under mässans åtta dagar emot 12 000 besökare som var intresserade av att se Canons nyheter för den grafiska branschen. I montern visades, förutom det nya flaggskeppet imagePRESS C7000VP, ett tjugotal nya produkter för den grafiska branschen. Ett tydligt tecken på den stora satsning som Canon gjort inom området vad gäller forskning och utveckling är att hela 75 procent av de produkter som visades hade sin världspremiär på mässan.

- Uppmärksamheten runt Canons monter var oerhört stor och våra nya digitala tryckpressar och storformatsskrivare i imagePRESS- och imagePROGRAF-familjerna väckte stort intresse hos mässbesökarna, fortsätter Mats Källqvist. Förutom de nya produkterna var det stor uppmärksamhet kring våra grafiska lösningar, vilket är roligt eftersom de ger produkterna ett stort mervärde. Precis som att Amazon.com gör det enkelt att beställa böcker kan tryckerier erbjuda helt ny tillgänglighet för sina kunder med Canons WebStore, en av de nyheter vi presenterade inom lösningsområdet.

För mer information, vänligen se www.canon.se/IPEX

Högupplösta bilder hittar du på www.canon.se/bildarkiv

Mats Källqvist, Marknadschef, Professional Print Solutions
E-post: mats.kallqvist@canon.se

Helen Iwefors
Tel: 08-744 85 30, mobil 073-978 85 30
E-post: helen.iwefors@canon.se

Canon Svenska AB marknadsför och säljer branschledande produkter och lösningar för kontorsmiljö och grafisk bransch genom franchisingkedjan Canon Business Center och fristående leverantörer. Företaget marknadsför och säljer också produkter och lösningar inom bildhantering till konsument genom rikstäckande kedjor, distributörer och enskilda fackhandlare. Canon Svenska AB har drygt 430 anställda och omsätter ca 2023 miljoner kr/år. Det svenska huvudkontoret ligger i Stockholm, där Canon Svenska AB är en del i den världsomspännande koncernen Canon Inc med säte i Japan. Koncernen har över 108 000 anställda – varav drygt 11 000 i Europa – och omsätter cirka 248 miljarder kronor. Ca 8 % av omsättningen år 2005 investeras i forskning och utveckling. Betydande forskarinsatser görs för att få alla företagets produkter och processer så miljöanpassade som möjligt, då koncernen prioriterar miljöfrågorna högt.