Nya smarta copyprinters från Canon med funktioner för ökad säkerhet och Internetuppkoppling

Canon lanserar nu två nya copyprinters, iR 5570 och iR 6570. Båda produkterna har ett flertal smarta funktioner, bland annat för säkrare dokumenthantering och direktuppkoppling mot Internet med möjlighet till utskrift. Dessutom är de utformade för att underlätta för användare med vissa handikapp. Lanseringen innebär att Canon nu erbjuder marknadens mest uppdaterade sortiment av svartvita multifunktionsprodukter, där samtliga produkter har lanserats under de senaste 6 månaderna.

Canons nya copyprinters iR 5570/6570 kombinerar kapacitet för utskrift, kopiering, scanning och riktar sig till företag som behöver hantera stora utskriftsvolymer. Canons unika MEAP-plattform är integrerad i både iR 5570 och iR 6570, vilket ger möjlighet att skräddarsy produkternas funktionalitet i enlighet med företagets specifika behov.

- Vi är dedikerade att skapa innovativa och smarta lösningar som underlättar användarens vardag, säger Ulf Tikkanen, produktchef på Canon. Det faktum att vi har den ”yngsta” produktportföljen på marknaden är ett bevis på det, men ännu viktigare är den möjlighet MEAP innebär för att kunna skräddarsy produkter och att vi satsar på lösningar för att möta det ökade säkerhetsbehovet.

Säkrare dokumenthantering – allt viktigare
Allteftersom företag blir mer riskmedvetna så ökar också behovet av nya säkerhetslösningar. En undersökning bland 4000 IT-chefer visar att så mycket som 95 % anser att säkerhet är en mycket viktig fråga*. För att möta detta behov har nya Canon iR 5580/6570 ett flertal funktioner som bidrar till säkrare dokument- och utskriftshantering. För att förhindra otillåten åtkomst av konfidentiell information så kan hårddisken krypteras och det interna minnet kan raderas med ett bestämt intervall.

Vidare innebär funktionen Department ID management att administratören kan lösenordsskydda copyprintern. Secure Print och Mailbox innebär att dokument som skickats för utskrift endast kan skrivas ut av ägaren till dokumenten, med hjälp av en kod som knappas in på plats vid copyprintern. Dokument som scannas i copyprintern kan sparas direkt som PDF-filer, och det finns möjlighet att samtidigt kryptera och lösenordsskydda dem på olika sätt. Användaren kan välja om exempelvis bara en speciell projektgrupp ska få tillgång att läsa och skriva ut PDFen, eller att de endast får läsas men inte skrivas ut.

Funktioner för handikappstöd
iR 5570/6570 har också utformats för att underlätta för användare med handikapp. Bland annat finns en röstguide** som underlättar för synskadade, genom att upprepa de val som gjorts på displayen. Mjukvaran Remote Operator** gör det möjligt för en rörelsehindrad användare att sköta copyprintern från skrivbordet, och ADF disability handle* underlättar för rullstolsbundna att komma åt att scanna.

Internetuppkoppling och direktutskrift - via Copyprintern
En annan viktig funktion är Web Access**, vilken innebär att användare kan få tillgång till Internet, direkt via copyprinterns användargränssnitt. På detta sätt kan sidor, dokument eller PDFer skrivas ut direkt från nätet på samma sätt som om du kopplar upp dig på nätet från en dator. Web Access passar organisationer där inte alla användare eller besökare kan få tillgång till egna datorer, som på exempelvis bibliotek, skolor och universitet. På större företag kan Web Access också ge tillgång till företagets intranät, vilket gör att anställda direkt via copyprintern kan komma åt och skriva ut dokument som ofta används, som rapportmallar, kontrakt eller manualer.

iR 5570 och iR 6570 har utskriftshastigheter på 55 respektive 65 sidor per minut och en uppvärmningstid på endast 30 sekunder. Web Access och funktioner för handikappanpassning är bakåtkompatibla med existerande produkter i iRxx70 serien. Båda produkterna följer EUs RoHs-direktiv som syftar till att begränsa användningen av skadliga kemikalier. Direktivet träder i kraft i juli 2006, och Canons produkter tillverkas redan nu i linje med det. Canon använder sig också i största möjligaste mån av återvunnen plast vid sin tillverkning av copyprinters.

iR 5570 och iR 6570 finns tillgängliga från Canons återförsäljare från och med maj, pris från 120 000 kr exklusive moms.

*Image Trak – computing 16.9.04
**Tillval

Högupplösta bilder hittar du på www.canon.se/bildarkiv

Ulf Tikkanen