Canon lanserar iR 6800C/CN, en ny multifunktionell produkt för svartvitt med smart färgfunktion

AMSTELVEEN, 1 juni 2004: Efter den lyckade lanseringen av iR 3100C/CN har Canon i dag lanserat iR 6800C/CN, ett prisbelönt flaggskepp bland de multifunktionella produkterna, som har smart färgkapacitet och som riktar sig till stora arbetsgrupper och företagsmiljöer. Med en hastighet på 68 sid/min i svartvitt och 16 sid/min i färg kan den här multifunktionella enheten hantera utskrifter effektivt på stora företag.

iR 6800C/CN är en nätverksklar multifunktionell enhet för svartvitt som vid behov kan ge utskrifter i färg och som sedan återgår till svartvitt som standard för att säkerställa kostnadseffektiv färgutskrift från en enda enhet. Ekonomiansvariga kan ha noggrann kontroll på utskriftskostnaderna och ge företaget en långsiktig avkastning på investeringen.

Företag kan nu hantera färgutskrifter med en funktion för automatiskt färgval, ACS. ACS-funktioner upptäcker på ett smart sätt vilka sidor i ett dokument som innehåller färg, inklusive diagram och text, och växlar automatiskt från svartvitt som standard till färg när det behövs, utan att användaren behöver ingripa.

Canons ID-hanteringsfunktion kontrollerar färganvändningen och tillåter lösenordsskyddad åtkomst för färgutskrifter. Det innebär att endast anställda med särskilt tillstånd kan använda den smarta färgfunktionen. Betalning per färgutskrift gäller bara för de sidor som faktiskt skrivs ut i färg.

Även om priset är mer i nivå med kostnaden för svartvit maskinvara är iR 6800C/CN en verklig multifunktionell enhet som erbjuder utskrift, scanning, kopiering och intelligent sändning (tillval), vilket betyder att dokument kan scannas och skickas till olika destinationer via olika kanaler, inklusive direkt till fil, ifax och e-post. Enheten har också ett stort utbud av efterbehandlingsalternativ, inklusive sortering, häftning, hålslagning, utskrift av registerflikar och sadelhäftning/häften.

Paul Rowntree, European Product Marketing Manager på Canon Europa säger: "Information som visas i färg hittas 70 % snabbare och det vi minns ökar med över 80 % enligt ny forskning. Färg förkortar också den tid det tar att söka efter information med 39 % och, kanske ännu viktigare, färg på en faktura gör det 30 % troligare att mottagaren betalar. Om du använder färg på ett smart sätt med iR 6800C/CN innebär det att du kan uppnå avkastning på investeringen på betydligt kortare tid."

iR 6800C/CN är också kompatibel med iW Publishing Manager (iWPM). Med Canons programvara iWPM kan företag skapa professionella försäljnings- och marknadsföringsdokument och allmänna affärsdokument på ett enklare och effektivare sätt. Användare kan också effektivt sammanfoga och manipulera olika rapporter från flera olika Windows-baserade program, t.ex. Word™, PDF, Excel™, PPT™ osv. och därmed spara specialanpassade efterbehandlingsfunktioner innan de skrivs ut på Canon-enheten. Processen är både totalintegrerad och effektiv och ger konsekventa och professionella dokument bekvämt från användarens skrivbord eller dator.

Som energibesparande resurs ligger iR 6800C/CN före sin tid som den första IT-produkten i världen som uppfyller kraven i EU:s nya RoHS-direktiv. Trots att iR 6800C/CN inte behöver uppfylla kraven i det här direktivet förrän 2006 är det den första produkten i IT-industrin som har utformats för att eliminera de sex huvudämnen som har identifierats som skadliga i tillverkningsprocessen. iR6800C/CN har också fått en eftertraktad Energy Star i egenskap av multifunktionell skrivare och kopieringsapparat.

I samband med lanseringen har iR 6800C/CN också vunnit priset "BERTL's Best ® Award" för bästa multifunktionella höghastighetsenhet för färg som ges till produkter som tillhandahåller de mest användbara funktionerna för avdelningar som behöver enstaka färgutskrifter och kopiering. iR 6800C/CN vann tack vare kombinationen låga driftskostnader, enkel användning och flexibla uppgraderingsmöjligheter.

iR6800 C/CN finns tillgänglig i Europa från juni 2004