Canon lanserar iR 1500-serien

· Canons senaste multifunktionella skrivare för svartvitt anpassad för små kontor och hemmakontor lanseras i Europa. · Ny enhet som är utformad för att spara plats och öka produktiviteten på kontoret.

AMSTELVEEN, 1 juni 2004 – Canon Europa, världsledande inom digital bildhanteringsteknik, har i dag meddelat lanseringen av iR 1500-serien, ett sortiment bestående av tre multifunktionella skrivare med hög utskriftsupplösning för små kontor. Den utrymmessnåla enheten har utformats för att ge ökad produktivitet till lägre kostnad genom att tillhandahålla robusta utskrifter av hög kvalitet och har utvecklats för att klara av de mindre kontorens behov av kopiator, skrivare och fax i en enda enhet.

De flesta multifunktionella enheter är byggda med större företag i åtanke. Därför tror många små och medelstora företag att den enda lösningen är att ha tre separata enheter eller att lägga ut delar av arbetet på den lokala kopieringsbyrån. iR 1500-serien eliminerar behovet av en separat skrivare, kopiator och fax och på små företag och hemmakontor kan man nu i stället hantera kommunikationen från en enda plats, vilket minskar kostnaderna och frigör utrymme.

Det finns tre olika enheter i iR 1500-sortimentet, iR 1510/1530 och 1570F, som ger företagen den konfiguration som bäst passar deras behov (se diagram nedan för mer information). Mindre kontor kan också dra nytta av nätverksutskrifter (tillval) på 15 sidor per minut, med en hög upplösning på 2 400i x 600 dpi. Det betyder att mindre företag inte behöver ge avkall på kvaliteten på grund av kostnaden när de köper en multifunktionell skrivare. En Super G3-fax överför fax så snabbt som 3 sekunder per sida och ger företagen möjlighet att sänka kommunikationskostnaderna.

iR 1500-serien har också en mängd tidsbesparande funktioner, däribland elektronisk sortering där dokumenten sorteras i skrivaren och en automatisk originalmatare som scannar alla flersidiga original på en gång och ger anställda tid över till viktigare uppgifter. Slutligen fungerar skrivaren även med toner som, i motsats till patroner, ger lång hållbarhet och inte behöver bytas ut lika ofta, något som i sig är kostsamt.

Estelle Levacher, European Product Marketing Professional på Canon Europa säger: "Effektiv tids- och utrymmesanvändning är av stor vikt för små kontor där man ofta utnyttjar resurserna till max. Lanseringen av iR 1500-serien bidrar till att klara dessa utmaningar genom att erbjuda tillförlitlig utskrift, kopiering och fax av hög kvalitet till låg kostnad från en enhet. Den här produkten är ett led i vårt åtagande att tillhandahålla effektiva multifunktionella enheter som uppfyller både små och stora företags behov. Det går snabbt att producera dokument av hög kvalitet, och på så vis ökar även produktiviteten. "

iR 1500-serien finns tillgänglig i Europa från juni 2004.