Nya copyprinters för större företag med smart attityd till färg

Canon iR C4080i Office Colour Printer Canons stora fokus under hösten är att hjälpa företag att gå över till färg utan att varken tumma på kvaliteten, sänka utskriftshastigheten eller öka kostnaderna. De nya copyprintrarna iRC4580i och iRC4080i är två av Canons sex kommande produkter som ska möta kundernas växande behov av färgutskrifter och därigenom stärka Canons marknadsledande position i Sverige.

Allt fler svenska företag vill ha möjlighet att skriva ut dokument i färg. Under hösten kommer Canon att lansera ett antal nya färgprodukter som ska möta det här behovet. Först ut är två nya copyprinters med smart färg riktade mot medelstora till stora arbetsgrupper. Med iRC4580i och iRC4080i möter Canon Svenska kundernas krav på riktigt snabba färgutskrifter (40 respektive 36 sidor per minut i färg) i hög kvalitet. Canon är marknadsledande inom copyprinters i Sverige och genom de nya produkterna har Canon som målsättning att stärka sin position ytterligare.

- Marknaden för färgskrivare växer otroligt snabbt och i Sverige har 7 av 10 copyprinters vi säljer idag möjlighet att skriva ut i färg. Det våra kunder efterfrågar mest just nu är möjligheter till större kontroll och snabbare färgutskrifter, vilket vi kan erbjuda med iRC4580i och iRC4080i, säger Ulf Tikkanen, Produktchef Office Print på Canon Svenska. Med de här nya produkterna i vår produktportfölj har vi som mål att vi i Sverige ska öka våra marknadsandelar.

Smarta färgfunktioner ger koll på kostnaderna
För att säkerställa att dokument inte skrivs ut i färg när det inte behövs, vilket kan bli kostsamt, finns ett antal smarta färgfunktioner i Canons nya copyprinters. iRC4080i och iRC4580i är utrustade med Automatic Colour Sensing (ACS), som är en funktion som automatiskt känner igen när en sida är svartvitt eller färg, och skriver ut därefter. Mjukvara såsom Department ID ger också möjlighet att begränsa utskriftskvoter för individer eller hela avdelningar, eller helt enkelt övervaka användningen via valfria mjukvaran iWAM MEAP för att få total kontroll på företagets utskrifter.

Pengar att spara på egna proffsiga broschyrer
De nya copyprintrarna har också möjlighet till ett stort antal avancerade efterbehandlingsfunktioner inklusive broschyrproduktion, sortering/häftning, hålslagning och automatisk duplex som är standard. Dessutom gör den medföljande mjukvaran iW Publishing Manager det möjligt att mixa dokument från olika applikationer såsom Excel, Word, PowerPoint och PDF, till ett enda samlat dokument. Det kan sedan enkelt redigeras och skrivas ut som exempelvis proffsiga broschyrer, vilket gör att stora företag kan spara in stora kostnader för trycksaker.

Säkerhetsfunktioner och nätverksadministration
iRC4580i och iRC4080i är utrustade med funktioner för säkra utskrifter och sändfunktioner, inklusive skyddad utskrift, krypterad PDF, personliga e-postmappar och vattenstämpel för konfidentiella dokument.

För nätverksadministratörer finns Canons iW Management Console, ett webbaserat verktyg för att hantera och administrera produkterna i nätverket. Den här standardfunktionen möjliggör bland annat fjärradministration av inställningar, och felmeddelanden via e-post vid till exempel papperstrassel eller när tonernivån är låg, så att problemet kan åtgärdas så snabbt som möjligt.

Mer tekniska fakta
iRC4580i och iRC4080i är baserade på storsäljaren iRC3220N, som utökats med flera nya avancerade tekniker som säkerställer en hög hastighet på både utskrifter och datahantering. De helt nya motorerna med fyra trummor kombinerar en laserenhet med fyra strålar, en fotokänslig trumma och bildprocessorenhet till en kompakt enhet som garanterar optimal bildkvalitet. Detta förstärks ytterligare av integrationen av Canons senaste print controller som möjliggör snabb hantering av dokument såväl som högkvalitativa utskrifter. iRC4580i och iRC4080i är också strömsnåla och har korta uppvärmningstider genom Canons nyutvecklade Twin Belt Fuser (TBF) toner fusing system.

Pris och tillgänglighet
Produkterna kommer att finnas tillgängliga från och med slutet av september till ett rekommenderat hyrespris från cirka 4 300 kr/månad (gäller vid 36-månaders hyresavtal).

Ulf Tikkanen, Produktchef Office Print
E-post: ulf.tikkanen@canon.se

Helen Iwefors
Tel: 08-744 85 30, mobil 073-978 85 30