Ny produktchef för Professional Solutions på Canon Svenska AB med uppgift att digitalisera den grafiska branschen

Martin Elofsson är ny produktchef för lösningar inom grafisk bransch hos Canon Svenska AB. Med ett spännande år framför sig, som rymmer ett antal produktlanseringar och uppdateringar, blir en av de viktigaste uppgifterna att lotsa den grafiska branschen rätt i steget över till digitaltryck.

Martin Elofsson tillträder i dagarna som ny produktchef för lösningar inom grafisk bransch på Canon Svenska AB, där han kommer att arbeta med en rad av Canons produkter och lösningar för den grafiska branschen. Martin är civilingenjör från KTH, inom programmet för maskinteknik med inriktning på grafisk teknik, och kommer närmast från en tjänst som konsult och säljare vid H-data. Dessförinnan har han både drivit egna företag med konsultverksamhet och jobbat med försäljning och teknisk support vid bland annat Arkitektkopia och Heidelberg.

- Att jobba i ett företag som Canon med ett sådant välkänt och gediget varumärke innebär nya utmaningar och möjligheter, säger Martin Elofsson. Dessutom står den grafiska branschen inför ett spännande teknikskifte där allt fler är beredda att ta steget över till digitaltryck. Det gäller för oss att fortsätta sprida fördelarna med digital teknik, framförallt vad gäller dagens höga kvalitet liksom möjligheterna med till exempel variabeltryck, korta ledtider och lägre lagerkostnader. Samarbetet med Microsoft inom färghantering visar också att Canon definitivt är rätt företag att välja om man vill lyckas med sin framtida medieproduktion.

Canon har ett stort engagemang inom miljöområdet som bygger på den japanska företagsfilosofin Kyosei. Det uttalade engagemanget för miljön är också något som tilltalar Martin.

- Det känns genuint då jag redan under min första vecka går en intern miljöutbildning, säger Martin. Engagemanget genomsyrar inte bara organisationen och arbetsmiljön, utan finns även som en självklar del i erbjudandet till våra kunder!

Högupplösta bilder hittar du i vårt bildarkiv.

Martin Elofsson
Produktchef för lösningar inom grafisk bransch
E-post: martin.elofsson@canon.se

Canon Svenska AB marknadsför och säljer branschledande produkter och lösningar för kontorsmiljö och professionell tryckerimarknad genom franchisingkedjan Canon Center och fristående leverantörer. Företaget marknadsför och säljer också produkter och lösningar inom bildhantering till konsument genom rikstäckande kedjor, distributörer och enskilda fackhandlare. Canon Svenska AB har drygt 430 anställda och omsätter ca 1682 miljoner kr/år. Det svenska huvudkontoret ligger i Stockholm, där Canon Svenska AB är en del i den världsomspännande koncernen Canon Inc med säte i Japan. Koncernen har över 108 000 anställda – varav 11 000 i Europa – och omsätter cirka 240 miljarder kronor. 8,1 % av omsättningen år 2004 investeras i forskning och utveckling. Betydande forskarinsatser görs för att få alla företagets produkter och processer så miljöanpassade som möjligt, då koncernen prioriterar miljöfrågorna högt. Mer information om Canon finns på www.canon.se