Säkrare dokumenthantering från marknadsledande Canon

Canon, klart marknadsledande på den svenska copyprint-marknaden*, lanserar nu två nya produkter i sin svartvita iR-serie. iR 2230 och iR 3530 är två copyprinters som riktar sig till små och medelstora företag, samt mindre arbetsgrupper, som vill kunna skriva ut dokument snabbt och kostandseffektivt. Båda produkterna har inbyggda säkerhets-funktioner och är utformade för att ta upp så liten plats som möjligt.

Nya iR 2230 och iR 3530 är två kompakta copyprinters som effektivt löser företags dagliga behov av utskrift, scanning, fax och kopiering. Förutom flera säkerhetsfunktioner finns också inbyggda funktioner för häftning, hålslagning och för att samla och gruppera dokument. Med de nya produkterna vill Canon erbjuda företag ett mellanalternativ till å ena sidan mer avancerade copyprinters, och å andra sidan vanliga skrivare, kopiatorer och faxar.

Eftersom det blir allt viktigare med säker dokumenthantering, så har både iR 2230 och iR 3530 en rad funktioner som garanterar detta. Lösenordsskyddade brevlådor säkerställer att endast behöriga personer kan öppna och skriva ut dokument först när de själva är vid copyprintern och har knappat in sitt lösenord. Detta eliminerar risken för att dokument hamnar i fel händer. Vidare är all data på copyprinterns hårddisk krypterad och raderas automatiskt med vissa intervall som bestäms av systemadministratören.

- Vi vill alltid kunna erbjuda våra kunder ett så komplett sortiment som möjligt och även om användningen av färg och smart färg ökar mer och mer, så finns det fortfarande ett stort behov av effektiva svartvita produkter. Med iR 2230 och iR 3530 erbjuder vi en kostnadseffektiv och kompakt lösning som vi tror passar små och medelstora företag perfekt, säger Ulf Tikkanen produktchef Office print.

iR 2230 och iR 3530 följer RoHS-direktivet från EU som syftar till att minska farliga ämnen i produkter. Från och med juli 2006 ska tillverkare säkerställa att deras produkter följer detta direktiv.

Som alltid erbjuder Canon mer än bara produkter. Det finns en rad olika mjukvaror för dokumenthantering, dokumentdistribution och utskrifts- och kostnadskontroll som kan användas med Canons nya copyprinters.

iR 2230 och iR 3530 finns tillgängliga i Sverige från och med april och kommer att kosta från ca 30.000 sek exkl moms.

* Infosource 2005, Canon har 19 % av den totala marknaden för copyprinters i Sverige.

Ulf Tikkanen
Produktchef Officeprint
E-post: ulf.tikkanen@canon.se

Ulrika Freidlitz
E-post: ulrika.freidlitz@canon.se

Canon Svenska AB marknadsför och säljer branschledande produkter och lösningar för kontorsmiljö och professionell tryckerimarknad genom franchisingkedjan Canon Center och fristående leverantörer. Företaget marknadsför och säljer också produkter och lösningar inom bildhantering till konsument genom rikstäckande kedjor, distributörer och enskilda fackhandlare. Canon Svenska AB har drygt 430 anställda och omsätter ca 1682 miljoner kr/år. Det svenska huvudkontoret ligger i Stockholm, där Canon Svenska AB är en del i den världsomspännande koncernen Canon Inc med säte i Japan. Koncernen har över 108 000 anställda – varav 11 000 i Europa – och omsätter cirka 240 miljarder kronor. 8,1 % av omsättningen år 2004 investeras i forskning och utveckling. Betydande forskarinsatser görs för att få alla företagets produkter och processer så miljöanpassade som möjligt, då koncernen prioriterar miljöfrågorna högt.