Efterfrågan på Canons copyprinters med smart färg ökar

Canon lanserar nu iR5800C/CN och utökar därmed sin produktportfölj av svartvita copyprinters med smart färgfunktionalitet. På mycket kort tid har efterfrågan på Canons svartvita copyprinters med smart färg ökat kraftigt på den svenska marknaden. Den nya copyprintern, som är mellanalternativet till försäljnings- succéerna 3100C/CN och iR6800C/CN, erbjuder kostnadseffektiva och snabba färgutskrifter.

IR 5800C/CN är en komplett svartvit nätverksanpassad copyprinter, som skriver ut och kopierar i färg när användaren behöver det. Normalläget är inställt på svartvita dokument, men en automatisk färgdetektor (ACS) känner av vilka dokument som innehåller färg och skriver endast ut just dessa sidor i färg. Smart färg innebär att företaget får en ökad kontroll av förbrukningskostnaderna för både svartvita dokument och färgdokument. IR5800C/CN har en utskrifts- hastighet på 58 svartvita sidor per minut och 16 färgsidor per minut. Copyprintern vänder sig till företag, samt avdelningar, som har behov av en större volym utskrifter och kopior, d v s ungefär 25.000 stycken per månad. Detta kan vara t ex utbildningsföretag, konsultföretag, marknadsavdelningar, personalavdelningar och ekonomiavdelningar.

Marknaden för smart färg exploderar
Under 2004 introducerade Canon sina första copyprinters med smart färg, de prisbelönta modellerna iR6800 C/CN och iR3100C/CN*. Under året som gått har försäljningen av dessa snabbt ökat och under sista kvartalet i fjol stod iR6800 C/CN och iR3100C/CN för hela 60 % av Canons totala försäljning i respektive storlekssegment. Detta beror dels på att alltfler företag och organisationer vill använda färg i större utsträckning i sina dokument, dels på att copyprinters med smart färgfunktionalitet innebär ett mycket kostnadseffektivt sätt att få tillgång till färgutskrifter.

-Vi är mycket nöjda med framgångarna för modellerna iR 3100C/CN och iR 6800C/CN. Sedan de lanserades i våras har vi arbetat nära våra kunder för att ytterligare öka vår förståelse för deras behov av färgdokument. Lanseringen av iR 5800C/CN är ett svar på våra kunders behov av ytterligare ett prisvärt alternativ av smart färg, säger Ulf Tikkanen, Produktchef Office Print, Canon Svenska AB.

Mer om funktionaliteten hos iR 5800C/CN
Copyprintern iR 5800C/CN är multifunktionell och erbjuder utskrifter, scanning, kopiering samt Intelligent Send (ett tillval som innebär att dokument kan scannas direkt till en fil och skickas via e-post). Med Canons ID-verktyg kan färgutskrifter kontrolleras via lösenordsskyddad åtkomst så att enbart anställda med särskilt tillstånd kan använda färgfunktionerna. IR 5800C/CN är också fullt kompatibel med Canons iW Publishing Manager (iWPM), som möjliggör för användaren att sammanfoga och hantera olika typer av rapporter från en rad olika Windows-baserade program till ett huvuddokument. I huvuddokumentet går det sedan att göra tillägg, redigera, skriva ut och efterbehandla för ett professionellt resultat. Till copyprintern erbjuds ett komplett utbud av efterbehandlingsfunktioner för det färdiga dokumentet, till exempel sortering, häftning, håltagning och sadelhäftning.

IR 5800C/CN kostar från 170.000 kronor exkl. moms och finns tillgänglig i Sverige från och med februari 2005. Copyprintern kommer visas på Canons egen mässa Concerto London i slutet av februari 2005.

* iR 6800C/CN och iR 3100C/CN har vunnit 2004 BERTL’s Best ® award för ”Best High-Speed Enterprise Colour MFP” respektive 2004 BERTL’s Best ® award för ”Best Colour Capable Monochrome Workgroup MFP”.

Ulf Tikkanen
Produktchef Office Print