Canon utökar sitt färgsortiment med copyprintern iR C2620N

Canon utvidgar nu sitt erbjudande till företagskunder med copyprintern iR C2620N. Nya iR C2620N är en komplett nätverksanpassad copyprinter, som kombinerar säker utskrift, kopiering, scanning, fax samt distributionstjänster för färgdokument.

iR C2620N är en kostnadseffektiv, lätthanterlig och nätverksanpassad copyprinter, som tillmötesgår efterfrågan på professionella färgdokument hos främst medelstora företag eller arbetsgrupper på större företag. Med en utskriftshastighet på 26 färgsidor per minut motsvarar iR C2620N efterfrågan hos de kunder som vill ha en separat copyprinter som kostnadseffektivt och snabbt hanterar just färgdokumenten. Copyprintern baseras på Canons unika MEAP-teknik, vilket innebär att den kan anpassas efter kundens specifika behov av skräddarsydda dokument- och utskriftslösningar.

Produktsegmentet ”full färg” står för ca 7 % av den svenska copyprintermarknaden och Canons marknadsandel är ca 39 %*. Över alla branscher och organisationsstorlekar i Sverige ser Canon nu ett växande intresse för att kunna använda färg i större utsträckning i både externa och interna dokument, t ex säljmaterial, utbildningsmaterial och fakturor. Canon arbetar därför kontinuerligt med att bredda sitt sortiment av färgcopyprinters för att varje kund ska kunna hitta en lösning som passar just den bäst. Med nya iR C2620N markerar Canon sitt engagemang för högkvalitativa färgutskrifter över säkra nätverk.

– En stor fördel är att dokument i färg ger ett professionellt och snyggt intryck. Men det har också visat sig att färgdokument är lättare att komma ihåg än svart-vita dokument. Färg ökar därför möjligheten att få uppmärksamhet kring sitt budskap och kan således påverka beslutsfattandet inom företagsvärlden, säger Ulf Tikkanen, Produktchef Office Print, Canon Svenska AB.

Mer om iR C2620N
Med iR C2620N kan företag hålla nere kostnaderna för färgdokument och samtidigt kommunicera effektivt och säkert med både interna och externa kunder. IT- chefen, eller den som är ansvarig för copyprintern, kan ställa in vem i organisationen som kan använda färg och hur ofta, vilket gör det möjligt att få ökad kontroll av kostnaderna för färgutskrifter. För att möta marknadens ständigt ökande behov av säkerhet, har iR C2620N en funktion för säkra utskrifter, liksom personliga brevlådor med personliga lösenord. Ytterligare funktioner för säker utskrift och distribution som erbjuds tillsammans med iR 2620N, garanterar att scannade dokument som sänds i PDF-format krypteras, vilket förhindrar att konfidentiell data går förlorad eller stjäls.

iR C2620N är kompatibel med Canons iW Publishing Manager (iWPM), som möjliggör för användaren att sammanfoga och hantera olika typer av rapporter från en rad olika Windows-baserade program till ett huvuddokument. I huvuddokumentet går det sedan att göra tillägg, redigera, skriva ut och efterbehandla för ett professionellt slutresultat.

iR C2620N baseras på Canons patenterade JAVA-baserade plattform, MEAP (Multifunctional Embedded Application Platform). Detta innebär att företag kan skapa sina egna skräddarsydda lösningar för dokumenthantering, utan att ytterligare hård- eller mjukvara behöver installeras.

iR C2620N finns tillgänglig i Sverige från februari och kostar från 122.000 kr exkl. moms. iR C2620N kommer att presenteras på Canons egna mässa Concerto London i februari 2005.

*Källa: senast tillgängliga marknadsrapport från Infosource. Kvartal 1 och 2 2004.

Högupplösta bilder hittar du på www.canon.se/bildarkiv

Ulf Tikkanen
Produktchef Office Print