Canons produkter säger till när de behöver service

Canon utökar nu servicen till sina företagskunder med hjälp av en ny tjänst - e-Maintenance. Den nya tjänsten är ett system för fjärrövervakning, som känner av och rapporterar fel som trassel eller stopp, behov av service, kritiska tonernivåer, reservdelsstatus m m. e-Maintenance fungerar med Canon copyprinters och sparar både tid och pengar för kunden.

e-Maintenance är ett nytt system för automatisk övervakning som underlättar service och underhåll av Canons copyprinters (nätverkskopplad skrivare/kopiator). Med den nya tjänsten vill Canon bespara sina kunder irritationen över att papper eller tonern tar slut mitt i ett viktigt utskriftsjobb eller tiden det tar att själv försöka fixa trassel och stopp av olika slag.

- Vi strävar alltid efter att Canons produkter och tjänster ska tillföra så mycket värde som möjligt för våra kunder. Med Canons nya servicekoncept kan våra kunder spara tid och pengar och slippa onödiga driftstörningar. Dessutom kan användarna bli mer effektiva eftersom de kan koncentrera sig på sina arbetsuppgifter och med säkerhet veta att deras utskrifter och kopieringsjobb blir klara i tid, säger Stefan Wallenholm, Solution Marketing Manager.

e-Maintenance baseras på Canons fjärrdiagnostiksystem RDS (Remote Diagnostics System) och sammanställer automatiskt all information som behövs om alla anslutna Canon produkter. Informationen skickas on-line i realtid, dels till kunden och dels till Canons service. Om ett problem uppstår, som att tonern tar slut eller att papperssorteraren trasslar upprepade gånger, meddelas Canon och kunden direkt via krypterad e-post. Felstatistiken samlas automatiskt och levereras till kundens leverantör av utrustning som i sin tur säkerställer att problemen åtgärdas av servicetekniker inom avtalad tid. Systemet skickar också information om behov av rutinservice eller förbrukningsartiklar. e-Maintenance fungerar alla dagar, året om och 24 timmar om dygnet.

Upp till 10 copyprinters kan kopplas till en s k RDS-agent som ansluts i kundens nätverk för hantering av e-Maintenance funktionen. Antalet RDS-agenter, som en kund kan ha, är dock obegränsat. Den nya tjänsten finns för omedelbar leverans.

Stefan Wallenholm
Solutions Marketing Manager