Canon lanserar nya flaggskeppsprodukter för den professionella marknaden

I enlighet med Canons ökade fokus på den professionella printmarknaden lanseras nu två nya digitala system, iR125 VP och iR150 VP, som har utvecklats för en rad print-on-demand-miljöer och för produktion av stora volymer. Med de nya produkterna adresserar Canon den professionella marknadens behov av kostnadseffektiva och pålitliga system av hög kvalitet.

Canons nya digitala system, iR125 VP och iR150 VP, möjliggör snabb produktion med hög kvalitet och är designade för en rad print-on-demand-miljöer som interntryckerier, servicebyråer, kommersiella tryckerier och andra miljöer med krav på hög produktion.

- Tidigare i år berättade vi om vår satsning på en professionella printmarknaden med fokus på produktionsmiljöer. Introduktionen av iR125 VP och iR150 VP är bevis på att vi håller fast vid denna strategi och att vi kan tillgodose marknadens ökade behov av konkurrenskraftiga svartvita digitala lösningar - en marknad som ökar med 30 % i år*, säger Kenneth Oxenstrand, Produktchef för grafisk industri, Canon Svenska AB.

Canon iR125 VP och iR150 VP har produktionshastigheter på 125 respektive 150 A4-sidor per minut. Den höga produktionsnivån uppnås med hjälp av en rad nya funktioner, exempelvis upp till 9 pappersmagasin som ger en kapacitet på upp till 12 000 ark samt möjlighet att hantera flera typer av papper med olika storlek, vikt och kvalitet. iR125 VP och iR150 VP hanterar även bestruket och tyngre papperssorter från 60 till 300 g/m² samt flera olika pappersstorlekar från minimum 178x203 mm till 364x470mm. Genom att använda komprimerad luft maximeras också matarfunktionen vilket gör att tyngre material hanteras smidigare.

Kundernas behov ändras allt eftersom verksamheten utvecklas och därför har iR125 VP och iR150 VP en modulär design så att extra hårdvara och mjukvaruapplikationer kan läggas till efter hand. iR125 VP och iR150 VP är också kompatibla med en rad online-tillbehör för efterbehandling som hålslagning, Bookletmaker som sadelviker och häftar och Perfect Binder som limbinder. Den nya produkten är unik i det att den kan hantera olika papper med olika typ av finishing i ett och samma jobb.

Canon iR125 VP och iR150 VP finns tillgängliga i Sverige från januari 2005 via Canon Center och andra återförsäljare.

*Källa: InfoSource

Kenneth Oxenstrand