Canon imagePROGRAF 755 redan prisbelönt

2009-10-29, Canons storformatskrivare imagePROGRAF 755 (iPF755) kammar hem prestigefull utmärkelse endast ett par månader efter lansering och Canon plockar marknadsandelar.

Två gånger om året delar Buyers Laboratory Inc. (www.buyerslab.com) ut sin "Pick"-utmärkelse till produkter som står ut i mängden genom bland annat innovation, kostnadseffektivitet och användarvänlighet. Buyers Lab (BLI) riktar sig till professionella användare på marknaden för kopiatorer, skrivare, faxar, skanners och multifunktionsprodukter och förser dem med uppdaterad produktinformation och oberoende utlåtanden.

Motivering till utmärkelsen

Canons storformatskrivare iPF755 vann den senaste Pick-utmärkelsen i kategorin "Outstanding Wide-Format Colour Inkjet Multipurpose Printer". I BLI:s motivering framhävs särskilt den oslagbara kombinationen av snabbhet, mervärde, kvalitet och användarvänlighet som iPF755 levererar. BLI framhåller också att Canon med iPF755 har höjt ribban för konkurrens, multifunktionalitet och storformatutskrifter. Dessutom lyftes de effektiva och kostnadsbesparande funktioner som medföljer iPF755 särskilt fram.

Marknaden backar men Canon växer

Marknaden för vattenbaserade storformatskrivare har under det senaste halvåret backat. Canon däremot, går mot strömmen. Första halvåret 2008 jämfört med första halvåret 2009 har Canon ökat sin marknadsandel med närmare 6 procent, till cirka 26 procent.

- Det känns jätteroligt att få den här utmärkelsen för iPF755, säger Ann Lerjeborn, produktchef för storformatskrivare på Canon Svenska. Alla de nya modellerna har fått ett väldigt bra mottagande på marknaden sedan lanseringen. Pick-utmärkelsen visar på att Canon lyckas i sin strävan efter att leverera innovativa produkter som är anpassade efter våra kunders behov. Vår stärkta position på marknaden bekräftar ytterligare att vi satsar rätt.

För mer information om iPF755, gå in på: http://www.canon.se/For_Work/Products/Professional_Print/Large_Format/iPF755/index.asp

För mer information, vänligen kontakta:
Ann Lerjeborn, Produktchef för storformatskrivare
E-post: ann.lerjeborn@canon.se

Helen Iwefors Häggblom, Pressansvarig
E-post: helen.iwefors-haggblom@canon.se

Canon Svenska AB marknadsför och säljer branschledande produkter och lösningar för kontorsmiljö och grafisk bransch genom franchisingkedjan Canon Business Center och fristående leverantörer. Företaget marknadsför och säljer också produkter och lösningar inom bildhantering till konsument genom rikstäckande kedjor, distributörer och enskilda fackhandlare. Canon Svenska AB har drygt 430 anställda och omsätter ca 1800 miljoner kr/år. Det svenska huvudkontoret ligger i Stockholm, där Canon Svenska AB är en del i den världsomspännande koncernen Canon Inc med säte i Japan. Koncernen har över 140 000 anställda - varav drygt 15 000 i Europa - och omsätter cirka 300 miljarder kronor. Ca 9% av omsättningen år 2008 investerades i forskning och utveckling. Betydande forskarinsatser görs för att få alla företagets produkter och processer så miljöanpassade som möjligt, då koncernen prioriterar miljöfrågorna högt. Canon är rankat som det mest miljövänliga företaget av den ideella miljöorganisationen Climate Counts i USA 2007. Mer information om Canon finns på www.canon.se.