Canon och Adobe sluter globalt avtal

Stockholm 29 september 2009. Canon och Adobe Systems ingår ett globalt partneravtal gällande Adobes program och Canons dokumenthanteringslösningar.

Canon meddelar idag att de slutit ett globalt avtal med Adobe Systems för att hjälpa organisationer att utveckla sin dokumenthantering. Avtalet innebär att Canon integrerar Adobes teknik i sitt sortiment av dokumentlösningar, bland annat Canons nya dokumenthanteringsplattform imageRUNNER ADVANCE som lanseras i Sverige idag.

– Att samarbeta med en branschledande partner som Adobe ger ett stort mervärde till vår nya dokumenthanteringsplattform, säger Christoffer Bohrn, produktchef Office Print på Canon Svenska. Både Adobes och Canons kunder kommer att kunna dra stora affärsfördelar gällande både en smartare dokumenthantering och en högre dokumentsäkerhet.

Avtalet omfattar följande Adobe-teknik:
Adobe® PostScript® 3™ Printing – Kombinationen av Canons nya imageRUNNER ADVANCE inbyggda utskriftsfunktioner tillsammans med stöd för Adobe Postscript 3 gör att organisationer kan uppnå en högre dokumentkontroll och kvalitet till ett överkomligt pris.

Adobe PDF-teknik – Genom att stödja Adobe PDF-teknik som PDF Reader® Extensions, PDF/A-1b arkiveringsstöd, PDF to Web, Adobe PDF filformat och Digitala Signaturer, kan Canons nya imageRUNNER ADVANCE förbättra arbetsflödet för alla användarens PDF-processer.

Adobe LiveCycle® Rights Management ES* – Med integrering av Adobe LiveCycle Rights Management ES direkt från kontrollpanelen i imageRUNNER ADVANCE kan användare enkelt applicera LiveCycle säkerhetspolicys på skannade dokument och försäkra sig om att dokument med värdefull företagsinformation är skyddade oavsett var eller till vem det skickas.

– Både Canon och Adobe arbetar för att förse marknaden med lösningar som underlättar vardagen, säger Naresh Gupta, senior vice president för Print och Publishing på Adobe. Genom att integrera Adobes PDF-teknik i Canons dokument- och bildhanteringslösningar för kontor får företag inte bara en smartare och säkrare dokumenthantering utan också ett smidigt arbetsflöde.

Canons imageRUNNER ADVANCE–plattform är den senaste tekniknyheten från Canon som blandar hårdvara, mjukvara och tjänster för att utveckla moderna arbetsmiljöer. Genom att stödja den senaste tekniken i Adobe Postscript, LiveCycle och PDF får kunder en högre nivå av flexibilitet vid utskrift, skanning och lagring av dokument.

Avtalet mellan Canon och Adobe är en förlängning av en nuvarande allians mellan de två företagen som upprättades 2005.

För mer information, kontakta:
Christoffer Bohrn, produktchef Office Print
E-post: monica.forsberg@canon.se

Helen Iwefors Häggblom, PR-ansvarig
E-post: helen.iwefors-haggblom@canon.se

Canon Svenska AB marknadsför och säljer branschledande produkter och lösningar för kontorsmiljö och grafisk bransch genom franchisingkedjan Canon Business Center och fristående leverantörer. Företaget marknadsför och säljer också produkter och lösningar inom bildhantering till konsument genom rikstäckande kedjor, distributörer och enskilda fackhandlare. Canon Svenska AB har drygt 430 anställda och omsätter ca 1800 miljoner kr/år. Det svenska huvudkontoret ligger i Stockholm, där Canon Svenska AB är en del i den världsomspännande koncernen Canon Inc med säte i Japan. Koncernen har över 140 000 anställda - varav drygt 15 000 i Europa - och omsätter cirka 300 miljarder kronor. Ca 9 % av omsättningen år 2008 investerades i forskning och utveckling. Betydande forskarinsatser görs för att få alla företagets produkter och processer så miljöanpassade som möjligt, då koncernen prioriterar miljöfrågorna högt. Canon är rankat som det mest miljövänliga företaget av den ideella miljöorganisationen Climate Counts i USA. Mer information om Canon finns på www.canon.se.

Om Adobe Systems
Adobe revolutionerar vårt sätt att samarbeta med idéer och information – oavsett tid och plats och genom alla slags medier. Mer information finns på www.adobe.com.

All referenced product names, and other marks, are trademarks of their respective owners.
* Kräver installation av Adobe LiveCycle Rights Management ES
© 2009 Adobe Systems Incorporated.  All rights reserved.

Adobe, the Adobe logo, LiveCycle, PostScript 3, and Reader are either registered trademarks or trademarks of Adobe Systems Incorporated in the Unitied States and/or other countries.  All other trademarks are the property of their respective owners. † Based on weekly patent counts issued by the United States Patent and Trademark Office.