Ann Lerjeborn ny produktchef för storformatsskrivare

Stockholm 2009-01-21, - Ska nu målgruppsanpassa försäljningen inom detta prioriterade område. Ann Lerjeborn är ny produktchef för storformatsskrivare inklusive bläck och media på Canon Svenska.

Ann är 33 år och har stor erfarenhet av Canons produkter. Hon kommer närmast från en roll som affärsutvecklare för Canon Central Eastern Europe i Wien. Där har hon under de senaste två åren haft marknads- och produktansvar för Canons småföretagarprodukter på den östeuropeiska marknaden bestående av 12 länder. Dessförinnan arbetade Ann som produktchef hos DMC Plc, en av Canons distributörer i London, där hon ansvarade för både försäljning och marknadsföring av Canons B2B- och B2C-produkter. Efter fem år utomlands kändes läget rätt att flytta hem till Sverige och börja jobba som produktchef för ett av Canons mest prioriterade områden.

- Jag trivs väldigt bra på Canon och det känns väldigt roligt att nu ta mig an nya utmaningar på min hemmamarknad. Storformatsskrivare är mycket spännande produkter med oändligt många användningsområden. Canon har under de senaste åren utökat utbudet och tagit marknadsandelar, och vi ska fortsätta denna positiva utveckling genom att bredda försäljningen och utöka kundbasen inom områden vi tidigare inte haft så stort fokus på. Detta blir den främsta utmaningen i min nya roll. Med kundnyttan i fokus ska vi se till att i ännu större utsträckning möta de behov som finns med rätt produkt på rätt plats, säger Ann Lerjeborn.

Under de senaste åren har Canon haft en hög lanseringstakt inom storformatsskrivare, som är ett av de stora tillväxtområdena för företaget. Canon har nu ett av marknadens bredaste utbud; inom imagePROGRAF-familjen finns skrivare i alla kategorier, från de mindre A2-skrivarna för kontor till snabba A0-skrivare för CAD-branschen ända upp till toppmodellerna iPF9000s och iPF9100, för utskrifter i upp till 60 tum. Att nå ut till alla tänkbara målgrupper för dessa skrivare är därför högsta prioritet. Innan jul fick Canon en väldigt bra referens i enlighet med det nya målgruppstänkandet. Då slöts avtal med detaljhandelskedjan Gallerix, som investerade i drygt 70 stycken iPF8000-skrivare för att kunna skriva ut personliga fototavlor direkt i butik.

- Vi är glada att ha Ann Lerjeborn ombord i den här positionen. Storformat är ett mycket prioriterat område för Canon med stor utvecklingspotential, något som vi verkligen visade genom avtalet med Gallerix. Med Anns positiva energi och hennes erfarenhet av Canons produkter, oss som företag och från sina olika roller som produktchef med marknadsansvar är jag säker på att vi har fått rätt kvinna på rätt plats, säger Monica Forsberg, marknadsdirektör på Canon Business Solutions.

För mer information, kontakta:
Ann Lerjeborn, produktchef storformat
Direkt: 08 - 744 86 28
E-post: ann.lerjeborn@canon.se

Helen Iwefors, Pressansvarig
E-post: helen.iwefors@canon.se

Canon Svenska AB marknadsför och säljer branschledande produkter och lösningar för kontorsmiljö och grafisk bransch genom franchisingkedjan Canon Business Center och fristående leverantörer. Företaget marknadsför och säljer också produkter och lösningar inom bildhantering till konsument genom rikstäckande kedjor, distributörer och enskilda fackhandlare. Canon Svenska AB har drygt 430 anställda och omsätter ca 2000 miljoner kr/år. Det svenska huvudkontoret ligger i Stockholm, där Canon Svenska AB är en del i den världsomspännande koncernen Canon Inc med säte i Japan. Koncernen har över 140000 anställda - varav drygt 15000 i Europa - och omsätter cirka 223 miljarder kronor. Ca 8% av omsättningen år 2008 investerades i forskning och utveckling. Betydande forskarinsatser görs för att få alla företagets produkter och processer så miljöanpassade som möjligt, då koncernen prioriterar miljöfrågorna högt. Canon är rankat som det mest miljövänliga företaget av den ideella miljöorganisationen Climate Counts i USA.