Ny logotyp för Canon Business Center

Nu presenterar Canon den nya profilen för Canon Business Center, den framgångsrika svenska försäljningsmodellen som anammats av Canon i hela Europa. Lanseringen av den nya logotypen pågår just nu, och omprofileringen hos samtliga 30 etablerade Canon Business Center runt om i Sverige beräknas vara färdigt under april månad.

Med premiären av Canon Business Center nya profil och logotyp tas nästa steg i processen som inleddes med förra årets stora europeiska satsning på en ny kanalstrategi. Den nya logotypen kommer att synas både på in- och utsidan hos samtliga Canon Business Center och kommer dessutom att återfinnas på trycksaker, företagsbilar, fakturor och marknadsmaterial.

- Vår marknadsposition kommer definitivt att kunna stärkas ytterligare med den nya profilen för Canon Business Center i kombination med att vi nu tar ett europeiskt helhetsgrepp kring vår kanalstrategi, säger Robert Wigren, försäljningschef vid Canon Svenska AB. Timingen är förträfflig eftersom vi har stärkt vårt sortiment och vår kompetens kring dokumenthantering och för hur man lagrar, distribuerar och producerar dokument för såväl kontor som den grafiska branschen.

Svenskt Canon Center-koncept på export till övriga Europa
Det nya utseendet är en del i en europeisk omorganisation för Canons försäljningskanal mot företag som inleddes under förra året. Det framgångsrika svenska konceptet, med lokalt förankrade Canon Center (nu med nya namnet Canon Business Center) har anammats av Canon i hela Europa. Utslagsgivande för valet av den svenska kanalstrategin var bland annat att Sverige har Canon Europas nöjdaste kunder. I konceptet ligger också att varje Canon Business Center själv utgör ett företag på orten, där en stark lokal närvaro tillsammans med ett brett affärskunnande ökar förståelsen för varje kunds specifika behov.

Gediget arbete bakom ny logotyp
I arbetet med att skapa och utveckla en ny kanalidentitet med ett enat europeiskt ansikte har Canon framförallt samarbetat med den brittiskbaserade designbyrån Tiley Woodman Design.
Den nya logotypen illustrerar Canon Business Center som en samlande punkt för kunskap, produkter och tjänster.

Högupplösta bilder hittar du  i bildarkivet.

Robert Wigren
Försäljningschef, Canon Svenska AB
E-post: robert.wigren@canon.se

Helen Iwefors
Pressansvarig, Canon Svenska AB
E-post: helen.iwefors@canon.se

Om Canon Business Center (CBC)
Canon Business Center är den delen av Canon som arbetar närmast kunden. Kedjan har cirka 500 medarbetare på 30 platser runt om i landet. Canon Business Center erbjuder på ett profissionellt sätt och i nära relation med kunden lösningar för utskrifts- och dokumenthantering.

Canon Svenska AB marknadsför och säljer branschledande produkter och lösningar för kontorsmiljö och professionell tryckerimarknad genom franchisingkedjan Canon Center och fristående leverantörer. Företaget marknadsför och säljer också produkter och lösningar inom bildhantering till konsument genom rikstäckande kedjor, distributörer och enskilda fackhandlare. Canon Svenska AB har drygt 430 anställda och omsätter ca 1682 miljoner kr/år. Det svenska huvudkontoret ligger i Stockholm, där Canon Svenska AB är en del i den världsomspännande koncernen Canon Inc med säte i Japan. Koncernen har över 108 000 anställda – varav 11 000 i Europa – och omsätter cirka 240 miljarder kronor. 8,1 % av omsättningen år 2004 investeras i forskning och utveckling. Betydande forskarinsatser görs för att få alla företagets produkter och processer så miljöanpassade som möjligt, då koncernen prioriterar miljöfrågorna högt.