Canon lanserar nästa generations dokumentskanner

Med sin snabbhet, kvalitet samt kompakta storlek, placerar sig nya DR-4010C i en kategori för sig själv och är ett perfekt val för företag som kräver det bästa av sina dokumentskanners. Med lanseringen stärker Canon sin ställning som den ledande leverantören av dokumentskanners för lokalkontor eller decentraliserad skanning.

Canons nya skanner DR-4010C är en av de snabbaste och minsta på marknaden, utformad för kontorsmiljöer med höga krav på effektivitet, användarvänlighet och kompakta produkter. A4-skannern skannar 42 sidor per minut (ppm) eller 84 bilder per minut (ipm). Den är storleksmässigt en av de minsta dokumentskannrarna på marknaden men kan trots det hantera en bred flora av dokument. Bland annat går det att skanna i svartvitt, gråskala eller i färg.

Smarta färgfunktioner
DR-4010C kan automatiskt skilja mellan färg och svartvita dokument genom funktionen för automatisk färgavkänning. Funktionen är idealisk då stora kvantiteter av blandat svartvita och färgbaserade dokument ska skannas. Färg och svartvita dokument kan då skannas med samma hastighet. Förutom de goda egenskaperna vad gäller att läsa färger så är DR-4010C utrustad med en ny mekanism som tar bort skuggor, smuts eller andra fläckar. Detta ökar kvaliteten på skannade dokument avsevärt. DR-4010C kan skanna upp till och med 600dpi upplösning. Det innebär att även bilder kan skannas och återskapas med hög kvalitet.

Förbättrad OCR-inläsning
Med hjälp av ”advanced text enhancement II” kan ljusa färger i text eller bakgrund av ett dokument lyftas fram på ett bättre sätt än tidigare. På detta sätt optimeras OCR-funktionen (Optical Character recognition) vilket gör det lättare att skanna element som tidigare ansetts svåra, till exempel fakturor på väldigt tunna papper eller handskriven text.

Det breda användningsområdet hos DR-4010C visar sig också genom möjligheten att välja U-formad eller rak pappersmatning. U-formad pappersmatning används till vanliga dokument, medan rak pappersmatning används till objekt som inte går att böja, till exempel kartong, plastkort eller foton. Med rak pappersmatning kan dessa objekt skannas utan att skadas. Dessutom har skannern en funktion som använder ultraljud för att snabbt upptäcka eventuell dubbelmatning, vilket gör att dokument matas effektivt och tillförlitligt.

- 2007 kommer att bli ett spännande år för Canon. Lanseringen av nästa generations dokumentsskanners ger våra kunder en stabil lösning för bildhantering kombinerat med snabbhet, bildkvalitet och driftsäkerhet. Introduktionen av DR-4010C bevisar vårt engagemang för lokalkontor eller decentraliserad skanning, där vi redan idag är ledande och hoppas fortsätta växa, säger Lars Norén produktmarknadschef på Canon Svenska AB.

DR-4010C kommer att finnas tillgänglig i Europa från och med januari 2007 till ett rekommenderat cirkapris av 30 000 kronor exklusive moms.

Lars Norén, Produktmarknadschef, Document Imaging Systems
E-post: lars.noren@canon.se

Helen Iwefors
Tel: 08-744 85 30, mobil 073-978 85 30
E-post: helen.iwefors@canon.se

Canon Svenska AB marknadsför och säljer branschledande produkter och lösningar för kontorsmiljö och grafisk bransch genom franchisingkedjan Canon Business Center och fristående leverantörer. Företaget marknadsför och säljer också produkter och lösningar inom bildhantering till konsument genom rikstäckande kedjor, distributörer och enskilda fackhandlare. Canon Svenska AB har drygt 430 anställda och omsätter ca 2023 miljoner kr/år. Det svenska huvudkontoret ligger i Stockholm, där Canon Svenska AB är en del i den världsomspännande koncernen Canon Inc med säte i Japan. Koncernen har över 108 000 anställda - varav drygt 11 000 i Europa - och omsätter cirka 248 miljarder kronor. Ca 8 % av omsättningen år 2005 investeras i forskning och utveckling. Betydande forskarinsatser görs för att få alla företagets produkter och processer så miljöanpassade som möjligt, då koncernen prioriterar miljöfrågorna högt.