Canon släpper ny IMAGEformula-trio

- Canon A3-skanners IMAGEformula kommer i tre nya tappningar, IMAGEformula DR6050C, DR-7550C och DR-9050. De nya modellerna har framtagits för att erbjuda högre hastighet på skanningen, användaranpassad ergonomisk utformning och energisnålare maskiner.

Canons nya serie med A3-skanners - IMAGEformula DR-6050C, DR7550C och DR-9050C - är startskottet för en ny era med snabba produktionsskanners - denna gång anpassade för såväl de som hanterar dem och miljön. Samtliga tre skanners har utrustats med kapacitet för höghastighetsskanning som klarar av att skanna 65-112 sidor per minut i upp till 300 dpi. Den nya serienmed IMAGEformula-skanners har också utrustats med ett chip som gör att det går snabbt att komma igång och skanna även vissa funktioner ligger aktiverade - såsom automatisk formatavkänning (Auto Size Detection) och snedmatningskorrigering (De-Skew functionality).

Canon har utvärderat föregångsmodellerna och tagit fasta på användarnas åsikter kring mer ergonomiska lösningar, detta genom specialframtagen front- och utmatningsfunktion kombinerat med en lägre placering av kontrollpanelen.

- Dessa tre IMAGEformula-nyheter är perfekta för pappersintensiva företag som vill ha en pålitlig maskin som samtidigt är ergonomiskt utformad för användarnas bästa, säger Erik Strandskog, produktchef för dokumentskanners på Canon Svenska. Vi har tagit fram de nya maskinerna helt i enlighet med den feedback vi fått från våra kunder och den nyaIMAGEformula-sviten innehåller det bästa ur tidigare maskiner men har samtidigt tillförts både nya funktioner, ergonomisk utveckling och miljöanpassning.

För ökad produktivitet har Canon IMAGEformula DR-6050C, DR7550C och DR-9050C försetts med mångsidiga dokumentmatare som automatiskt klarar av att skilja på olika papperstjocklekar och storlekar. Enheterna lämpar sig särskilt väl för användning på ekonomiavdelningar, inom sjukvårdssektorn, myndigheter och transportbranschen. Man kan skanna långa dokument på upp till tre meter, något som kan jämföras med elektrokardiogram som är vanliga inom sjukvården. Dessutom är det möjligt att skanna dokumentformat ända upp till A3-storlek.

Canon har också tagit fasta på att begränsa energiåtgången som sänkts med hela 20 procent gentemot föregående modeller och nu ligger uppemot 60 procent lägre än Canons huvudkonkurrenter. Detta har också gjort att Canon uppfyller Energy Stars krav som introduceras i juli 2009.
- Våra dokumentskanners, mjukvaror och professionella service hjälper kunder att bli mera produktiva, avslutar Erik Strandskog på Canon Svenska.
Canon ImageFORMULA DR-6050C, DR 7550C och DR-9050C kommer att finnas tillgängliga från och med maj 2009 och kostar från 55.000 kronor (ex moms).

För mer information, kontakta:
Erik Strandskog, Produktchef för dokumentskanners
E-post: erik.strandskog@canon.se

Helen Iwefors Häggblom, Pressansvarig
E-post: helen.iwefors-haggblom@canon.se

Canon Svenska AB marknadsför och säljer branschledande produkter och lösningar för kontorsmiljö och grafisk bransch genom franchisingkedjan Canon Business Center och fristående leverantörer. Företaget marknadsför och säljer också produkter och lösningar inom bildhantering till konsument genom rikstäckande kedjor, distributörer och enskilda fackhandlare. Canon Svenska AB har drygt 430 anställda och omsätter ca 1800 miljoner kr/år. Det svenska huvudkontoret ligger i Stockholm, där Canon Svenska AB är en del i den världsomspännande koncernen Canon Inc med säte i Japan. Koncernen har över 140 000 anställda - varav drygt 15 000 i Europa - och omsätter cirka 300 miljarder kronor. Ca 9% av omsättningen år 2009 investerades i forskning och utveckling. Betydande forskarinsatser görs för att få alla företagets produkter och processer så miljöanpassade som möjligt, då koncernen prioriterar miljöfrågorna högt. Canon är rankat som det mest miljövänliga företaget av den ideella miljöorganisationen Climate Counts i USA. Mer information om Canon finns på www.canon.se.