Canon siktar på en topposition inom digitalt färgtryck

På IPEX-mässan lanserades Canons omtalade digitala tryckpressar, som tidigare gått under namnen ’X’ och ’Y’. Med hjälp av de nya digitala tryckpressarna, imagePRESS C7000VP och imagePRESS C1, siktar Canon på att bli marknadsledande inom området för digitalt färgtryck för den grafiska branschen.

På IPEX-mässsan i Birmingham visade Canon upp sitt breda utbud av färgprodukter för den grafiska branschen, och avslöjade äntligen namn och pris på sina nya digitala färgtryckpressar. Med imagePRESS C7000VP, som tidigare kallats imagePRESS ’X’ och imagePRESS C1, tidigare imagePRESS ’Y’, visar Canon de konkreta resultaten av de senaste årens investeringar inom forskning och utveckling.

- Canons nya tillskott till produktportföljen för grafisk bransch, särskilt de nya imagePRESS-produkterna, visar att vi hårdsatsar på att bli marknadsledande inom marknaden för digitalt färgtryck, säger Kenneth Oxenstrand, Product Marketing Manager Professional Print vid Canon Svenska AB. imagePRESS C7000VP är ett steg framåt, inte bara för Canon utan för hela den grafiska industrin. Kvaliteten, stabiliteten och produktiviteten gör att kunderna kan producera högkvalitativa utskrifter med korta ledtider, och trycka material med variabeldata.

imagePRESS C7000VP
Med ett rekommenderat pris på 258 000 euro* och ett antal nya tekniker för att komma upp i kvalitetsnivåer likvärdigt offsettryck är imagePRESS C7000VP en digital färgtryckpress som kan revolutionera den grafiska branschen. Den är positionerad för att hjälpa tryckerier att erbjuda ett bredare utbud av tjänster som inte är möjliga med offsettryck, som till exempel uppdrag med korta deadlines och variabeltryck i fullfärg. Genom Canons nyutvecklade toner- och färgteknik får materialet ett utseende, känsla och struktur i nivå med offsettryck. För att kunna säkra en konstant hög produktionshastighet med hög utskriftskvalitet, drivs motorn av en ny kraftfull färgserver som är skapad i samarbete med EFI.

imagePRESS C1
imagePRESS C1 erbjuder samma höga kvalitetsnivå och stabilitet som imagePRESS C7000VP, och kan också dra nytta av den nya toner- och färgtekniken. imagePRESS C1 har en hastighet på 14 sidor per minut för färgtryck och 60 sidor per minut för svart-vitt, och positioneras som en högkvalitativ provtryckpress eller som en skrivare för företag inom reklam såväl som snabbtryckerier och kopieringsbyråer. Den kan även användas som en tryckpress hos tryckerier med behov av mycket korta ledtider. Det rekommenderade priset för imagePRESS C1 är 46 000 euro*.

Förhandsvisning av kommande CLC 4040 och CLC 5151
Två kommande kompakta, snabba färgcopyprinters förhandsvisades också i Canons monter på IPEX. CLC 4040 och CLC 5151 bygger på framgångarna med de populära CLC 2620 och CLC 3220 som sålts i 20 000 exemplar i Europa sedan de lanserades. CLC4040 and CLC5151 kommer att producera material i 40 respektive 51 sidor per minut och riktar sig mot företag, kopieringsbyråer och reklambranschen. De kommer att finnas tillgängliga på marknaden under sommaren 2006.

Högupplösta bilder hittar du på i bildarkivet.

Kenneth Oxenstrand, Product Marketing Manager Professional Print
E-post: kenneth.oxenstrand@canon.se

Helen Iwefors
Tel: 08-744 85 30, mobil 073-978 85 30
E-post: helen.iwefors@canon.se

Canon Svenska AB marknadsför och säljer branschledande produkter och lösningar för kontorsmiljö och grafisk bransch genom franchisingkedjan Canon Business Center och fristående leverantörer. Företaget marknadsför och säljer också produkter och lösningar inom bildhantering till konsument genom rikstäckande kedjor, distributörer och enskilda fackhandlare. Canon Svenska AB har drygt 430 anställda och omsätter ca 2023 miljoner kr/år. Det svenska huvudkontoret ligger i Stockholm, där Canon Svenska AB är en del i den världsomspännande koncernen Canon Inc med säte i Japan. Koncernen har över 108 000 anställda – varav drygt 11 000 i Europa – och omsätter cirka 248 miljarder kronor. Ca 8 % av omsättningen år 2005 investeras i forskning och utveckling. Betydande forskarinsatser görs för att få alla företagets produkter och processer så miljöanpassade som möjligt, då koncernen prioriterar miljöfrågorna högt.