Nytt tillskott till Canons storformatsskrivare ger marknadens bästa färgutskrifter

imagePROGRAF iPF5000 är en högkvalitativ17”(A2) storformatsskrivare som möter marknadens krav på perfekt färgåtergivning och effektiva utskrifter. Ett nytt revolutionerande 12-färgers bläcksystem ger de mest naturtrogna och färgrika utskrifterna någonsin i marknadens bredaste färgskala. Dessutom har skrivaren nya tekniker för att producera material i höga hastigheter utan att äventyra kvaliteten.

Idag lanserar Canon det senaste tillskottet till sitt utbud av storformatsskrivare – imagePROGRAF iPF5000 – en 17” (A2) skrivare riktad mot den grafiska marknaden. Det är den första av en rad produkter som kommer att lanseras under året, med fokus på perfekt färgåtergivning och snabba utskrifter i kombination med pålitlighet och användarvänlighet.

- Storformatsskrivare är ett affärsområde där Canon har växt med över 50 procent i Sverige bara under det senaste året, säger Lars Norén, produktmarknadschef vid Canon Svenska AB. Lanseringen av imagePROGRAF iPF5000, med dess fantastiska färgåtergivning och höga produktionshastighet, är ett bevis för Canons satsning på att utöka vårt produktutbud och bli ledande inom marknaden för storformatsskrivare.

Revolutionerande 12-färgers bläcksystem
imagePROGRAF iPF5000 svarar mot marknadens behov av exakt färgåtergivning på en mängd typer av media. Med Canons revolutionerande 12-färgers pigmenterade bläcksystem har den nya skrivaren marknadens bredaste färgskala i sin klass. Den breda färgskalan fås genom att addera rött, grönt och blått bläck, såväl som två sorters grått bläck – fotogrå och grå – samt två typer av svart bläck – fotosvart och mattsvart – till de befintliga färgerna.

Dubbla skrivhuvuden ger snabba och exakta utskrifter
Med imagePROGRAF iPF5000 introducerar Canon en ny teknik som ger hög produktivitet och högkvalitativa utskrifter med ett exakt och pålitligt resultat. Skrivarens nyutvecklade dubbla skrivhuvud med FINE-teknik (Full Photolithography Inkjet Nozzle Engineering) ger en otroligt hög bildkvalitet. Dessutom har produkten en nyutvecklad bildprocessor som kan hantera ännu högre hastigheter än tidigare, samt funktioner för automatisk anpassning av utskriftsegenskaper för media och bläck, vilket gör att utskriftshastigheten inte äventyrar kvaliteten.

De dubbla skrivhuvudena – en av de främsta egenskaperna hos imagePROGRAF iPF5000 – ökar både skrivhastigheten och skrivarens hållbarhet, då den har över 30 000 nålar i två entums skrivhuvuden. Dessutom gör FINE-tekniken att skrivaren kan producera fyra pictoliter droppstorlek vilket ger högkvalitativa bilder utan kornighet.

Flexibel och produktiv
Flexibiliteten hos imagePROGRAF iPF5000 ökar också genom att erbjuda pappersmatning på fyra sätt: via kassett, rulle och via manuell utmatning framtill och upptill på skrivaren. Det betyder att det alltid finns två typer av media tillgängligt så att skrivaren ska kunna vara så produktiv som möjligt.

imagePROGRAF iPF5000 levereras med Canons programvaror PosterArtist och Digital Photo Print Professional som standard, såväl som en plug-in för Adobe Photoshop och Canons egen mjukvara Digital Photo Professional. Skrivaren kan konfigureras till ett existerande nätverk och har skapats för att säkra enkel användning och effektiv utskriftshantering.

imagePROGRAF iPF5000 kommer att finnas tillgänglig från och med april till ett rekommenderat pris av 22 000 kr exklusive moms. Produkten kommer att visas på Ipex-mässan i Birmingham som äger rum den 4-11 april 2006

Högupplösta bilder hittar du i bildarkivet.

Lars Norén, Produktmarknadschef, Storformatsskrivare
E-post: lars.noren@canon.se

Helen Iwefors
Tel: 08-744 85 30, mobil 073-978 85 30
E-post: helen.iwefors@canon.se

Canon Svenska AB marknadsför och säljer branschledande produkter och lösningar för kontorsmiljö och grafisk bransch genom franchisingkedjan Canon Business Center och fristående leverantörer. Företaget marknadsför och säljer också produkter och lösningar inom bildhantering till konsument genom rikstäckande kedjor, distributörer och enskilda fackhandlare. Canon Svenska AB har drygt 430 anställda och omsätter ca 2023 miljoner kr/år. Det svenska huvudkontoret ligger i Stockholm, där Canon Svenska AB är en del i den världsomspännande koncernen Canon Inc med säte i Japan. Koncernen har över 108 000 anställda – varav drygt 11 000 i Europa – och omsätter cirka 248 miljarder kronor. Ca 8 % av omsättningen år 2005 investeras i forskning och utveckling. Betydande forskarinsatser görs för att få alla företagets produkter och processer så miljöanpassade som möjligt, då koncernen prioriterar miljöfrågorna högt.