Canons största storformatsskrivare någonsin

I samband med IPEX-mässan lanserar nu Canon en riktig bjässe till storformatsskrivare i form av imagePROGRAF iPF9000. Det är världens första 12-färgers 60”-skrivare, som producerar riktigt stora utskrifter med högsta kvalitet i marknadens bredaste färgskala.

imagePROGRAF iPF9000 är marknadens första 60” storformatsskrivare med 12-färgers bläcksystem. Det nya flaggskeppet är lämpat för såväl copy shops som tryckerier som behöver kunna producera riktigt stora vepor både snabbt och i högsta kvalitet. imagePROGRAF iPF9000 är ett viktigt tillskott till Canons serie av storformatsskrivare, som nu sträcker sig från 17”-modeller som skriver ut i A2-format till den här allra senaste 60”-skrivaren som ger utskrifter på upp till 1,5 meter.

- Vår lansering av imagePROGRAF iPF9000 visar tydligt att vi satsar stort på den här branschen. Canon har vuxit med 50 procent i Sverige under det senaste året inom segmentet för storformatsskrivare och det är just utvecklingen av nya produkter som har varit vår drivkraft, säger Lars Norén, produktmarknadschef vid Canon Svenska AB.

12-färgers bläcksystem ger exakta färgutskrifter
Canon har utvecklat ett revolutionerande 12-färgers pigmenterat bläcksystem som säkerställer exakt färgåtergivning. För första gången erbjuds nu den här breda färgskalan på en 60”-skrivare. Den breda färgskalan fås genom att addera rött, grönt och blått bläck, såväl som två sorters grått bläck – fotogrå och grå – vilket bland annat ger en mjuk färggradering. Tillsammans med två typer av svart bläck – fotosvart och mattsvart – garanteras att den breda färgskalan kommer till utryck på en mängd olika typer av media.

Dubbla skrivhuvuden för snabba och exakta utskrifter
Extra intressant med den nya skrivaren är att den kombinerar det nyligen utvecklade dubbla skrivhuvudet med FINE-teknik (Full Photolithography Inkjet Nozzle Engineering). De dubbla skrivhuvudena ökar både skrivhastigheten och skrivarens hållbarhet, då den har över 30 000 nålar i två entums skrivhuvuden. FINE-tekniken gör att skrivaren kan producera fyra pictoliter droppstorlek vilket ger högkvalitativa bilder utan kornighet.

Dessutom har produkten en nyutvecklad bildprocessor som kan hantera ännu högre hastigheter än tidigare, samt funktioner för automatisk anpassning av utskriftsegenskaper för media och bläck, vilket gör att utskriftshastigheten inte äventyrar kvaliteten.

imagePROGRAF iPF9000 levereras med Canons programvaror PosterArtist och Digital Photo Print Professional som standard, såväl som en plug-in för Adobe Photoshop och Canons egen mjukvara Digital Photo Professional. Skrivaren kan konfigureras till ett existerande nätverk och har skapats för att säkra enkel användning och effektiv utskriftshantering.

Högupplösta bilder hittar du i bildarkivet.

Lars Norén, Produktmarknadschef, Storformatsskrivare
E-post: lars.noren@canon.se

Helen Iwefors
Tel: 08-744 85 30, mobil 073-978 85 30
E-post: helen.iwefors@canon.se

Canon Svenska AB marknadsför och säljer branschledande produkter och lösningar för kontorsmiljö och grafisk bransch genom franchisingkedjan Canon Business Center och fristående leverantörer. Företaget marknadsför och säljer också produkter och lösningar inom bildhantering till konsument genom rikstäckande kedjor, distributörer och enskilda fackhandlare. Canon Svenska AB har drygt 430 anställda och omsätter ca 2023 miljoner kr/år. Det svenska huvudkontoret ligger i Stockholm, där Canon Svenska AB är en del i den världsomspännande koncernen Canon Inc med säte i Japan. Koncernen har över 108 000 anställda – varav drygt 11 000 i Europa – och omsätter cirka 248 miljarder kronor. Ca 8 % av omsättningen år 2005 investeras i forskning och utveckling. Betydande forskarinsatser görs för att få alla företagets produkter och processer så miljöanpassade som möjligt, då koncernen prioriterar miljöfrågorna högt.