Unik teknik från Canon ger detaljrika utskrifter åt CAD-marknaden

Med tre nya medlemmar i imagePROGRAF-familjen erbjuder nu Canon marknadens bredaste utbud av storformatsskrivare. imagePROGRAF iPF700, imagePROGRAF iPF600 och imagePROGRAF iPF500 är särskilt intressanta för CAD-industrin, då de med hjälp av nya tekniker kan öka utskriftshastigheten utan att kvaliteten äventyras. Det möjliggörs bland annat genom att skrivarna är utrustade med ett unikt fem-färgers reaktivt bläcksystem samt två sorters svart bläck.

Canon utökar nu ytterligare sitt sortiment av storformatsskrivare med tre nya produkter i imagePROGRAF-familjen som främst riktar sig till CAD-marknaden. De är dessutom ett utmärkt alternativ för företag som vill spara in tryckkostnader genom att själva skriva ut större affischer, skyltar och presentationer i hög kvalitet. imagePROGRAF iPF700, imagePROGRAF iPF600 och imagePROGRAF iPF500 skriver ut i 36”, 24” (A1) respektive 17” (A2).

Genom en rad tekniker som är unika för Canon, inklusive ett revolutionerande fem-färgers reaktivt bläcksystem, är de nya skrivarna ytterligare ett bevis på Canons satsning på storformatsmarknaden.

- De här nya skrivarna är ett resultat av att vi lyssnat till marknadens behov av exakta och detaljerade utskrifter i en hög hastighet, och jag blev själv imponerad av kvaliteten när jag såg utskriftsresultaten första gången, säger Lars Norén, produktmarknadschef vid Canon Svenska AB. När vi nu räknar imagePROGRAF iPF700, iPF600 och iPF500 till Canons storformatsfamilj så erbjuder vi marknadens bredaste utbud inom det här området, med skrivare för alla målgrupper.

Fem-färgers reaktivt bläcksystem och två sorters svart bläck
Canons fem-färgers reaktiva bläcksystem ger en högre kvalitet på utskrifterna genom att förhindra att bläcket flyter ut (blöder) samt ger bilden stadga. Resultaten blir exakta, skarpa och detaljerade bilder. Dessutom har skrivarna två typer av svart bläck – fotosvart och mattsvart – vilket gör att det går att skriva ut på flera typer av media, inklusive blankt och matt papper.

Skrivarna har också två kanaler för mattsvart bläck, vilket ger dubbel kapacitet och ökad utskriftshastighet. Produktiviteten ökar därmed dramatiskt samtidigt som kvaliteten och fastheten hos det svarta bläcket bibehålls även i höga hastigheter. Något som ofta är kritiskt i CAD-applikationer där snabbhet och exakthet är de viktigaste egenskaperna.

FINE-teknik för högre detaljrikedom
De nya skrivarna är utrustade med ett entums skrivhuvud med över 15 000 nålar som ökar utskriftshastigheten samtidigt som både precisionen och fastheten förbättras. De använder också FINE-teknik (Full Photolithography Inkjet Nozzle Engineering) och fyra pictoliters droppstorlek. Det betyder att utskrifter i upplösningen 1200dpi får tunna linjer och små bokstäver utan kornighet.

imagePROGRAF iPF700, iPF600 och iPF500 levereras med Canons programvaror PosterArtist och den nya skrivardrivrutinen för imagePROGRAF som standard, såväl som en HDI-drivrutin för att använda med AutoCAD. Skrivarna kan konfigureras till ett existerande nätverk och har skapats för att säkra enkel användning och effektiv utskriftshantering.

Skrivarna finns tillgängliga från början av juni 2006 och har ett rekommenderat pris av:
imagePROGRAF iPF500: 19 000 kronor exklusive moms
imagePROGRAF iPF600: 27 500 kronor exklusive moms
imagePROGRAF iPF700: 36 000 kronor exklusive moms

Högupplösta bilder hittar du i bildarkivet.

Lars Norén, Produktmarknadschef, Storformatsskrivare
E-post: lars.noren@canon.se

Helen Iwefors
Tel: 08-744 85 30, mobil 073-978 85 30
E-post: helen.iwefors@canon.se

Canon Svenska AB marknadsför och säljer branschledande produkter och lösningar för kontorsmiljö och grafisk bransch genom franchisingkedjan Canon Business Center och fristående leverantörer. Företaget marknadsför och säljer också produkter och lösningar inom bildhantering till konsument genom rikstäckande kedjor, distributörer och enskilda fackhandlare. Canon Svenska AB har drygt 430 anställda och omsätter ca 2023 miljoner kr/år. Det svenska huvudkontoret ligger i Stockholm, där Canon Svenska AB är en del i den världsomspännande koncernen Canon Inc med säte i Japan. Koncernen har över 108 000 anställda – varav drygt 11 000 i Europa – och omsätter cirka 248 miljarder kronor. Ca 8 % av omsättningen år 2005 investeras i forskning och utveckling. Betydande forskarinsatser görs för att få alla företagets produkter och processer så miljöanpassade som möjligt, då koncernen prioriterar miljöfrågorna högt.