Pengar att spara med svartvita copyprinters som skannar i färg

Nya copyprinters utökar Canons svartvita produktlinje och erbjuder möjligheter att färgskanna och skicka dokument, vilket sparar in kostnaden för inköp av en separat skanner. Canon visar med de nya produkterna en förståelse för marknadens behov genom platssparande design och förbättrad funktionalitet till ett konkurrenskraftigt pris.

Med sina nya copyprinters, iR2016i och iR2020i, utökar Canon sin prisvärda svartvita produktportfölj. De nya produkterna riktar sig mot SoHo-marknaden (Small Office/Home Office) samt mot medelstora företag, och förstärker Canons position som marknadsledare i Europa.

- Eftersom färg blir allt viktigare idag, introducerar vi nu möjligheten till färgskanning och sändfunktioner på våra svartvita copyprinters, säger Ulf Tikkanen, produktchef Office Print, Canon Svenska AB. Med de här nya produkterna vill vi visa på vårt engagemang och vår förståelse för SoHo-marknaden genom att erbjuda platsbesparande copyprinters med funktioner som marknaden efterfrågar till konkurrenskraftiga priser.

iR2016i och iR2020i är utvecklade för mindre kontorsmiljöer och tar därför minimalt med plats. De kan skriva ut dokument upp till A3-storlek med en upplösning på upp till 1200 dpi. iR2016i kopierar och skriver ut i 16 sidor per minut, och iR2020i 20 sidor per minut. Introduktionen av en färgskanner på Canons copyprinters förbättrar kvaliteten på skannade dokument och sparar in kostnader i form av en separat skanner för nätverket. Sändfunktionen gör det möjligt att skicka skannade dokument direkt via företagets nätverk till en e-postadress, FTP-server eller databas.

e-Maintenance felanmäler automatiskt
De nya produkterna är enkla att installera och administrera, tack vare de medföljande webbaserade applikationerna som gör det möjligt för administratörer att justera inställningar när det behövs. Dessutom är produkterna kompatibla med e-Maintenance, en servicelösning som automatiskt skickar ett e-postmeddelande till nätverksadministratören och servicecentret när ett fel uppkommer, som då skickar en tekniker till platsen för att avhjälpa problemet.

En efterbehandlare i copyprintern gör det möjligt att sortera och häfta upp till 50 kopior och förbättrar därigenom produktiviteten. Produkterna klarar dubbelsidiga utskrifter och för att ytterligare förstärka funktionaliteten finns möjlighet att lägga till fax som tillval.

iR2016i och iR2020i är kompatibla med ett flertal verktyg för dokumenthantering och publicering, såsom iW Document Manager Gateway (iWDM) och iW Publishing Manager (iWPM).

iR2016i och iR2020i motsvarar även dagens miljöstandarder genom att erbjuda korta uppstartstider och låg energikonsumtion, då de automatiskt regleras till stand by-läge när de inte används. Produktionsmetoden säkerställer att bly och andra farliga ämnen utesluts från tillverkningsprocessen, vilket gör produkterna miljövänliga.

MF7170i kompletterar produktlinjen
För att komplettera produktlinjen lanseras även MF7170i vid samma tillfälle. Den har liknande funktioner som Canon iR2016i, men använder dessutom en servicekassett istället för copyprinterns separata trumma och toner. MF7170i är utvecklad för att ytterligare förstärka Canons försäljning genom IT-kanalen.

Canons iR 2016i, iR2020i och MF7170i finns tillgängliga i Sverige från och med mitten av mars 2006 till ett rekommenderat pris från 23 000 kronor exklusive moms.

Högupplösta bilder hittar du på www.canon.se/bildarkiv

Ulf Tikkanen, Produktchef Office Print
E-post: ulf.tikkanen@canon.se

Helen Iwefors
Tel: 08-744 85 30, mobil 073-978 85 30
E-post: helen.iwefors@canon.se

Canon Svenska AB marknadsför och säljer branschledande produkter och lösningar för kontorsmiljö och grafisk bransch genom franchisingkedjan Canon Center och fristående leverantörer. Företaget marknadsför och säljer också produkter och lösningar inom bildhantering till konsument genom rikstäckande kedjor, distributörer och enskilda fackhandlare. Canon Svenska AB har drygt 430 anställda och omsätter ca 2023 miljoner kr/år. Det svenska huvudkontoret ligger i Stockholm, där Canon Svenska AB är en del i den världsomspännande koncernen Canon Inc med säte i Japan. Koncernen har över 108 000 anställda – varav drygt 11 000 i Europa – och omsätter cirka 248 miljarder kronor. Ca 8 % av omsättningen år 2005 investeras i forskning och utveckling. Betydande forskarinsatser görs för att få alla företagets produkter och processer så miljöanpassade som möjligt, då koncernen prioriterar miljöfrågorna högt.