Canon nummer ett på digitala tryckpressar

En ny rapport från InfoSource visar att Canon under 2008 blev marknadsledande i Sverige inom produktkategorin arkmatade digitala tryckpressar i färg, med en marknadsandel på 45 procent. Det är en snabb inbrytning på marknaden då Canon levererade sina första arkmatade digitala tryckpressare i färg så sent som 2007.

- Att vi vunnit marknaden så fort beror givetvis på ett det finns ett behov av de här maskinernas höga tryckkvalité och produktionsförmåga, säger Kenneth Oxenstrand, Marketing Manager Professional Solutions på Canon Svenska. Vi har också märkt stor effekt av den professionella sälj- och serviceorganisation som vi har byggt upp de senaste åren och har även fått mycket positiv feedback kring vårt affärs-utvecklingsprogram Essential Business Builder.

Snabb inbrytning med teknologiskt ledande produkter
Den grafiska marknaden är mycket viktig för Canon och årligen investeras 30 miljarder kronor i forskning och utveckling. De nya digitala maskinerna klarar bland annat att trycka på tjockare papper i samma hastighet i upp till 300 gram. Andra uppskattade funktioner är avancerade efterbehandlingsalternativ och möjlighet att använda variabeldata.

- Många kunder som investerat i våra maskiner har beställt ytterligare exemplar på grund av att de är så nöjda med resultatet, säger Kenneth Oxenstrand. Kunderna uppskattar att de är enkla att använda, utan att ge avkall på produktionskvalitet eller tekniskt avancerade funktioner.

En av alla nöjda kunder är Grahns Tryckeri i Lund
- Vi trycker några medlemstidningar i mindre serier. En del kunder vill ha så små upplagor som 250-1000 ex. Med den tryckkvalitet vi har nu, behöver kunderna inte fundera över tryckmetoden, säger Peter Sivén på Grahns Tryckeri AB.

Framtiden
Canon siktar på att behålla sin position som nummer ett i Sverige även under kommande år genom att vårda befintliga kunder, utveckla affärsprogrammet Business Builder samt funktioner för efterbehandling. Canon kommer också att medverka på flertalet internationella mässor och turnéer för att möta den ökande efterfrågan.


För mer information, kontakta:
Kenneth Oxenstrand, Marketing Manager Professional Solutions
Canon Svenska AB
Direkt: 08-744 86 35
E-post: kenneth.oxenstrand@canon.e


Helen Iwefors Häggblom, pressansvarig
Canon Svenska AB
Direkt: 08 - 744 85 30
E-post: helen.iwefors-haggblom@canon.se


Företaget Canon

Canon Svenska AB marknadsför och säljer branschledande produkter och lösningar för kontorsmiljö och grafisk bransch genom franchisingkedjan Canon Business Center och fristående leverantörer. Företaget marknadsför och säljer också produkter och lösningar inom bildhantering till konsument genom rikstäckande kedjor, distributörer och enskilda fackhandlare. Canon Svenska AB har drygt 430 anställda och omsätter ca 1,8 miljarder kr/år. Det svenska huvudkontoret ligger i Stockholm, där Canon Svenska AB är en del i den världsomspännande koncernen Canon Inc med säte i Japan. Koncernen har över 140000 anställda - varav drygt 15000 i Europa - och omsätter cirka 300 miljarder kronor. Ca 9 % av omsättningen år 2008 investerades i forskning och utveckling. Betydande forskarinsatser görs för att få alla företagets produkter och processer så miljöanpassade som möjligt, då koncernen prioriterar miljöfrågorna högt. Canon är rankat som det mest miljövänliga företaget år 2007 av den ideella miljöorganisationen Climate Counts i USA.

spacer
					image