Canon lanserar det lilla kontorets flitigaste medarbetare

Inte större än att de får plats på bordet i ett mindre kontor, men ändå med många av de efterfrågade funktionerna som finns i större copyprinters. Canons sex nya copyprinters för små företag och hemmakontor är otroligt prisvärda, har låg driftskostnad och möter det dagliga behovet av svartvita utskrifter och kopiering.

Med sex nya svartvita copyprinters för small office/home office-marknaden (SoHo) räknar Canon med att möta ett snabbt växande behov av multifunktionella A4-produkter. De nya produkterna innefattar iR1018J, iR1018, iR1022A, iR1022F, iR1022i och iR1022iF. En av nyheterna är möjligheten att skanna in i färg för att sedan kunna skicka dokumentet till exempelvis en e-postadress, till en användare i företagets nätverk eller till en databas.

- Med de här nya produkterna som komplettering till vår iR-serie har vi ett riktigt starkt sortiment för mindre avdelningar och arbetsgrupper, säger Ulf Tikkanen, produktchef Office Print, Canon Svenska AB. Förutom att de har många av de större produkternas funktioner i liten förpackning, har de här produkterna enormt låg driftskostnad, något som självklart uppskattas av den här målgruppen.

Alla produkter är enkla att installera och använda, särskilt tillsammans med Canons webbaserade administrationsverktyg som gör det enkelt att kontrollera skrivaren i nätverket. Dessutom är hela serien kompatibel med Canons enormt populära tjänst e-Maintenance, som innebär att copyprintern felanmäler sig själva via e-post till våra servicetekniker. Det ger en hög servicegrad och en förebyggande service som kunderna uppskattar. Det visade sig också i Marknadsindikators årliga kunskaps- och attitydundersökning om ledande märken på copyprintermarknaden, där Canon fick högst betyg bland annat när det gällde service.*

Mer om de nya produkterna:

Standardfunktioner:
De nya produkterna har funktioner som möter olika behov. iR1018J används för kopiering medan de övriga kan skriva ut, kopiera och skanna. iR1022F och iF har även inbyggd faxfunktion. iR1022i och iF kan dessutom skanna dokument i färg som sedan enkelt kan skickas direkt från copyprintern till antingen en mottagare i företagets nätverk, till en e-postadress, till en FTP-server eller till en databas.

Utskriftshastighet:
iR1018J och iR1018 skriver ut i 18 sidor per minut.
iR1022A, iR1022F, iR1022i och iR1022iF skriver ut i 22 sidor per minut.

Efterbehandlingsfunktioner:
Samtliga produkter kan producera dubbelsidiga utskrifter, vilket är bra för miljön och drar ned på papperskostnaderna. iR1022i och iR1022iF är dessutom utrustade med en dokumentmatare som läser in båda sidorna samtidigt vid skanning av dubbelsidiga dokument vilket gör att inläsningshastigheten dubbleras.

Miljöaspekter:
Hela serien är tillverkade av blyfria delar, och produceras i enlighet med ett stort antal återvinnings- och miljölagar. Dessutom har produkterna korta uppvärmningstider och låg energiförbrukning då de automatiskt växlar över till viloläge när de inte används.

Pris och tillgänglighet:
Samtliga skrivare finns tillgängliga från och med oktober till rekommenderade priser mellan 5 400 kronor för iR1018J till 12 300 kronor för iR1022iF.

* Källa, analysföretaget Marknadsindikators undersökning ”Copyprintermarknaden 05/06” som genomfördes våren 2006.

Högupplösta bilder hittar du i bildarkivet.

Ulf Tikkanen
Produktchef Office Print
E-post: ulf.tikkanen@canon.se

Helen Iwefors
Tel: 08-744 85 30, mobil 073-978 85 30
E-post: helen.iwefors@canon.se

Canon Svenska AB marknadsför och säljer branschledande produkter och lösningar för kontorsmiljö och grafisk bransch genom franchisingkedjan Canon Business Center och fristående leverantörer. Företaget marknadsför och säljer också produkter och lösningar inom bildhantering till konsument genom rikstäckande kedjor, distributörer och enskilda fackhandlare. Canon Svenska AB har drygt 430 anställda och omsätter ca 2023 miljoner kr/år. Det svenska huvudkontoret ligger i Stockholm, där Canon Svenska AB är en del i den världsomspännande koncernen Canon Inc med säte i Japan. Koncernen har över 108 000 anställda – varav drygt 11 000 i Europa – och omsätter cirka 248 miljarder kronor. Ca 8 % av omsättningen år 2005 investeras i forskning och utveckling. Betydande forskarinsatser görs för att få alla företagets produkter och processer så miljöanpassade som möjligt, då koncernen prioriterar miljöfrågorna högt.