Canon lanserar ny generation storformatskrivare för CAD och GIS-användning

Canon lanserar fyra nya storformatskrivare; imagePROGRAF iPF650, iPF655, iPF750 och iPF755. Användarvänlighet och snabbhet har varit ledande i utvecklingen av de nya skrivarna som också erbjuder Canons nyaste funktioner, full kostnadskontroll och oslagbar kvalitet.

Canon lanserar fyra nya skrivare; två för 24-tumsutskrifter, Canon imagePROGRAF iPF650 och iPF655, samt två för 36-tumsutskrifter, imagePROGRAF iPF750 och iPF755. De fyra storformatskrivarna är särskilt utvecklade för att möta kraven hos CAD- (Computer Aided Design) och GIS- (Geographic Information System) användare.

Snabbhet
imagePROGRAF-skrivarna är bland de snabbaste skrivarna i storformatsegmentet. iPF650 och iPF655 levererar A1-utskrifter på bara 30 sekunder medan de större modellerna, imagePROGRAF iPF750 och iPF755, skriver ut A0-utskrifter på endast 48 sekunder. Att investera i de nya modellerna främjar såväl produktivitet som kvalitet samtidigt som maskinerna kan sänka totalkostnaden för företaget. Med de nya produkterna breddas Canons redan väletablerade serie av storformatskrivare. Canons produktfamilj med CAD och GIS-produkter består nu av hela åtta modeller som ligger mellan 24 och 44 tum.

- Canon investerar mer än 9 procent av vår omsättning på forskning och utveckling, säger Ann Lerjeborn, produktchef för storformatskrivare på Canon Svenska. Vi strävar ständigt efter att förbättra våra produkter och har därför undersökt vad våra användare efterfrågar samt försökt tillgodose deras uttalade behov. På imagePROGRAF-skrivarna har förbättringar gjorts både vad gäller produktivitet, användarvänlighet och kvalitet.

Precis och tidseffektiv

ImagePROGRAF-skrivarna levererar noggrannhet och kvalitet i absolut toppklass. Samtliga nya modeller kan producera en minsta radbredd på 0,02 mm och levererar +/-0,1 procents linjeprecision. De nya skrivarna har givetvis alla Canons unika funktioner som exempelvis "HotSwap"-bläckbehållare och kantfria utskrifter. HotSwap innebär att man enkelt och smidigt kan byta bläckpatron under pågående arbete och kantfria utskrifter sparar tid och minimerar efterbehandlingskostnader. I skrivarna ingår också Canons färgämnes- och pigmentbaserade bläck i fem färger samt ett nytt magentabläck för ett bredare rött färgomfång. Det går också att välja till en tillskärningskniv som snabbt och precist klarar av finputsningen på utskrifterna.

Lagring och kompabilitet
ImagePROGRAF iPF655 och iPF755 är försedda med varsin 80GB inbyggd hårddisk som möjliggör lagring av ett stort antal olika arbeten och användare. Maskinerna har också ett ekonomiläge som passar perfekt för utskriftsprover och hjälper till att minimera kostnader. Dessutom är dessa storformatskrivare kompatibla med HP-GL/2, inklusive färgpalett och penninställningar, för enkel integration i CAD-/GIS-miljöer. Vidare är de förenliga med ledande CAD-mjukvaror.

Kostnadskontroll

Canon förstår vikten av besparingar och att kunna spåra kostnader. Därför har man tagit fram ett redovisningssystem som följer upp kostnad per utskrift och gör det enkelt att överblicka förbrukning. Canons mjukvara eMaintenance håller i sin tur koll på maskinens prestanda. När delar och förbrukningsvaror måste bytas eller servas meddelar eMaintenance automatiskt detta i god tid - något som borgar för minimalt med driftsstopp.

- De nya modellerna erbjuder flera nya funktioner b.la. effektiv kostnadskontroll, ökad precision och högre produktivitet för att nämna några. Vidare är alla fyra skrivare snabba och mycket användervänliga maskiner, fokus har lagts på optimering i varje led, det gäller att producera mer och förbruka mindre, säger Ann Lerjeborn, produktchef för storformatskrivare på Canon Svenska.

Passar även ovana användare och trånga kontor
Canon har jobbat mycket på användarvänligheten i de nya maskinerna så att personer ovana med storformatskrivare lätt skall kunna överblicka arbetsflöde och tidsåtgång för varje separat tryck samt undvika utskriftsköer på grund av att valt media ej finns i maskinen.
De nya maskinerna har en kompakt, frontmatad design, vilket gör dem lätta att placera även i trängre utrymmen. Dessutom kan maskinerna stapla upp till 20 A1 och A0-utskrifter vilket borgar för effektiv användning även i små kontorsmiljöer.

För mer information, vänligen kontakta:
Ann Lerjeborn, Produktchef för storformatskrivare
E-post: ann.lerjeborn@canon.se