Nya lösningar för den grafiska branschen förenklar arbetsflödet, möjliggör variabeltryck och förbättrar kundservicen

När den grafiska branschen tar steget in i den digitala världen ökar också behovet av lösningar som förenklar arbetsflödet och möjliggör variabeltryck. Canon lanserar idag fyra nya lösningar som tillsammans med deras digitala skrivare och tryckpressar gör Canon till en helhetsleverantör och en strategisk samarbetspartner i alla led i den digitala tryckprocessen.

Canon Svenska lanserar nu fyra nya lösningar för den grafiska branschen. Tre av lösningarna - Digital StoreFront, WebStore och imageWare Publishing Manager Pro (iWPM Pro)- handlar om att förbättra och förenkla arbetsflöden, medan PlanetPress är en lösning för att förenkla produktionsprocessen vid tryck av variabeldata.

- Med de här lösningarna stärker vi Canons erbjudande till den grafiska marknaden ytterligare. Tillsammans med våra nya skrivare gör de oss till det självklara valet för dem som söker en leverantör för ett långsiktigt strategiskt samarbete, säger Martin Elofsson, produktchef för lösningar inom grafisk bransch på Canon Svenska. Steget in i den digitala världen, med bibehållen offsetkvalitet, ger oanade möjligheter till automatisering av arbetsflöden, variabeldata och färghantering.

Digital StoreFront
Digital StoreFront är en interaktiv webbtjänst för tryckerier som vill kunna erbjuda en utökad kundservice via Internet. Kunderna kan till exempel via webbläsaren göra beställningar, ladda upp dokument, se information om tidigare inlämnade jobb och få automatiskt skapade offerter. Genom kundanpassade digitala varukorgar och möjlighet till betalning via kreditkort kan specifikationer av jobb och betalning automatiseras helt, vilket ger maximal produktivitet.

WebStore
WebStore är en användarvänlig, modulär och skalbar lösning för automatiserad trycksakshantering. Genom WebStore skapas mallar för snabb och enkel beställning, mediehantering (asset management) med mera. Kommunikationen mellan kund och producent blir smidig och alla led i produktionsprocessen, från beställning till korrektur och slutligen produktion, blir lätta att följa.

iWPM Pro
Med iWPM Pro går det att sammanfoga dokument från olika format till ett samlat dokument. Programmet hanterar allt från PDF-filer och Office-dokument till fysiska pappersoriginal. Beroende på vilka behov man har, kan denna mjukvara antingen fungera som ett komplement i det befintliga produktionsflödet, eller ge en komplett lösning för dokumentframställning och utskrift tillsammans med Canons skrivare, skanners och efterbehandlingsenheter.

PlanetPress
PlanetPress har utvecklats för att förbättra produktionsprocessen kring variabeldata. Den stigande efterfrågan på variabeltryck är speciellt stark från branscher som kommunicerar direktreklam och finansiell information till sina kunder. Med PlanetPress får trycksaksproducenter och marknadsavdelningar möjlighet att skapa personifierade dokument som till exempel personlig reklam, olika typer av kundmaterial och fakturor, med bibehållen produktionskapacitet. Lösningen är kompatibel med praktiskt taget alla sorters system där kunderna har sin information lagrad. Det ger en smidig hantering av datainsamling och skapande av originaldokument, vidare till sammanfogning och distribution, och gör att dokument kan sparas som PDF för att sedan skickas via fax, FTP eller e-post.

Martin Elofsson, Solutions Marketing Manager
E-post: martin.elofsson@canon.se

Helen Iwefors
Tel: 08-744 85 30, mobil 073-978 85 30
E-post: helen.iwefors@canon.se

Canon Svenska AB marknadsför och säljer branschledande produkter och lösningar för kontorsmiljö och grafisk bransch genom franchisingkedjan Canon Business Center och fristående leverantörer. Företaget marknadsför och säljer också produkter och lösningar inom bildhantering till konsument genom rikstäckande kedjor, distributörer och enskilda fackhandlare. Canon Svenska AB har drygt 430 anställda och omsätter ca 2023 miljoner kr/år. Det svenska huvudkontoret ligger i Stockholm, där Canon Svenska AB är en del i den världsomspännande koncernen Canon Inc med säte i Japan. Koncernen har över 108 000 anställda – varav drygt 11 000 i Europa – och omsätter cirka 248 miljarder kronor. Ca 8 % av omsättningen år 2005 investeras i forskning och utveckling. Betydande forskarinsatser görs för att få alla företagets produkter och processer så miljöanpassade som möjligt, då koncernen prioriterar miljöfrågorna högt.