Canon siktar på kraftigt ökad marknadsandel för skrivbordsscanners

Canon, världsledande tillverkare inom informations- och bildhantering, expanderar sin produktportfölj med lanseringen av dokumentscannern DR 2050C. Med lanseringen av DR 2050C erbjuder Canon en högkvalitativ produkt till ett konkurrenskraftigt pris och markerar samtidigt satsningen på den växande marknaden för dokumentscanners för arbetsgrupper (skrivbordsscanners).

Canon DR 2050C riktar sig till mindre företag eller arbetsgrupper inom större företag eller organisationer som vill ha en liten och effektiv lösning för scanning av exempelvis fakturor, fraktsedlar, orders, ärendehantering eller patientjournaler. DR 2050C är ergonomiskt utformad och en av de mest kompakta produkterna på marknaden (mindre än 30 x10 cm), vilket gör att den passar perfekt på skrivbordet. Produkten scannar 20 svartvita sidor, alternativt 7 färgsidor, per minut.

- Lanseringen av DR 2050C markerar starten på vår aggressiva satsning på marknaden för skrivbordsscanners. Genom att fokusera på den ökade trenden att decentralisera inscanning av dokument och erbjuda en kompakt och lätt produkt av väldigt hög kvalitet, till ett konkurrenskraftigt pris, så siktar vi på att fördubbla vår marknadsandel i år, säger Lars Norén, produktchef på Canon.

DR 2050C har en kontaktsensor som tillsammans med unikt utformad fiberoptik reducerar risken för bildförvrängning, och producerar högkvalitativa 24-bits bilder med upp till 600 dpi. Produktens dokumentmatarsystem erbjuder smidig och precis matning av dokument för bästa möjliga resultat. Dessutom har matarluckan en strömlinjeformad design som garanterar att produkten tar så liten plats som möjligt.

DR 2050C levereras tillsammans programmet Canon CapturePerfect 3.0 software, som gör det möjligt att skapa filer med flera sidor, samt lägga till eller ta bort sidor eller ändra ordningsföljden i filen. Vidare innebär Canons nya och unika folie-funktion att båda sidorna av ett vikt A3-dokument kan scannas samtidigt och automatiskt kombineras till en enda bild. Programmet erbjuder också funktioner som buntscanning, scanning till e-post och scanning till utskrift. Canon DR 2050C levereras med Adobe Acrobat 7.0 som standard.

DR 2050C finns tillgänglig under juni och kostar 7 800 sek ex moms.

Lars Norén
Produktchef, Document Imaging Systems