Strejkande kontorsmaskiner, rökpauser, en flört på arbetstid – ny undersökning visar vad som stör oss mest på jobbet

Krånglande kopiatorer och skrivare, kollegor som avbryter och stör är det som irriterar oss mest på arbetsplatsen, enligt en undersökning som Canon gjort bland 550 svenska företag. Dessutom läser vi fortfarande hellre på papper än på skärmen och är slarviga med att hålla reda på utskrifterna. Däremot är det inga större problem för en flört på arbetsplatsen – bara tre procent tycker att detta stör arbetsron.

Canon har nyligen genomfört Kontorspanelen, en undersökning bland över 550 svenska företag, och bland annat frågat efter vad som upplevs som de största irritationsmomenten på arbetsplatsen.

En rangordning av irritationsmomenten ser enligt Kontorspanelen ut på följande vis:

Skrivare som krånglar – 51 procent
Kopiator som inte funkar – 44 procent
Kollegor som stör när man är mitt upp i något – 16 procent
Gamla matrester i kylen – 14 procent
Kollegor som talar för högt i telefon – 12 procent
Kollegor som tar rökpauser ofta – 10 procent
Utskrivna dokument som försvinner – 9 procent
Gammal kaffesump som ligger kvar och skräpar – 8 procent
Folk som flirtar öppet på kontoret – 3 procent

Konservativa och glömska
Det papperslösa kontoret är enligt samma undersökning fortfarande långt borta. Det skrivs ut som aldrig förr och det stora skälet är enligt 61 procent att det helt enkelt är lättare att läsa på pappret än på skärmen! Många är inte bara konservativa i sina vanor utan även lite glömska. Så många som 64 procent säger att de upp till fem gånger dagligen gör utskrifter alldeles i onödan av så enkla skäl som att de helt enkelt glömt bort att de skrivit ut tidigare eller förlagt dokumentet.

Dokument som flyter runt på arbetsplatserna utgör dessutom ett säkerhetsproblem. Säkerhetslösningar för nätverk och åtkomst till digitalt material är numera standard och det är viktigt att låta företagets säkerhetspolicy också omfatta kontorsmaskinerna. Så många som 60 procent säger att de dagligen hittar dokument i skrivaren som inte är deras vilket visar på att det är dålig kontroll på hur utskrivet material hanteras och i värsta fall hamna i fel händer.

Framtida behov
Vad som framförallt enligt undersökningen efterfrågas inför framtiden är att kunna göra utskrifter och kopior i färg. 40 procent ser ett ökat behov av detta. Dessutom efterfrågar 23 procent ”intelligentare” kontorsutrustning som själva håller reda på och larmar när det är dags för service och underhåll.

Högupplöst illustration kring frågan ”om de största irritationsmomenten på arbetsplatsen” finns på: www.canon.se/bildarkiv

Högupplösta bilder hittar du på www.canon.se/bildarkiv

Monica Forsberg
Marknadschef Office Solutions